Jul 13, 2008

الديان لا يموت


خلااااااص هقول اللى حصل فى المذبحة قصدى المحرقة بتاع امبارح
طبعا الأسبوع اللى فات كله كان مذاكرة باطنة
هتقولولى قبل كده كنت بتعمل ايه

هقولكم أصل أنا فى راوند أطفال فى نصه بالظبط
هتقولولى طب ازاى تمتحن باطنة وانت مش على ذمتهم أصلا

هقولكم هنا تكمن العبقرية بتاعتهم اصل القرنات بتوع الباطنة مش فاضيين
كان عندهم امتحانات ماجستير ودكتوراة

مع انى مخلص راوند الباطنة من 3 شهور ونص بس لسه ممتحن

لما خلصنا الراوند روحت بقول للدكتور ( خريبة )الإمتحان امتى
قاللى مع الرواند اللى بعدكم
بقوله ليه يا بيه
بيقولى أنا مش فاضيلك
ده على أساس ان احنا شوية حيوانات ومالناش لازمة فى الكلية

مع انه من غيرنا ما يبقاش أستاذ هو مش أستاذ علشان فيه طلبة ولا ايه يعنى

المهم طبعا أنا جبت كتب الباطنة كلها
ورصتها قدامى حاجة عالية كده كبيرة

فرصيت النظرى على اليمين والعملى برضه على اليمين
أحطه ليه على الشمال
مابحبش الشمال أنا
المهم عملت كومتين محترمين كده ونزلت فيهم حتتك بتتك

والوقت كان بيجرى مش عارف ليه والباطنة كبييييييييييرة حاجة كده قد تعتمية صفحة

رقم كبيير كده معرفش أقوله يعنى

وهى ده اللى ينطبق عليها

أدى الحمير و ادى النجيلة
الحمير بتاكل من النجيلة


لا احنا قصدى الحمير بتشبع ولا الباطنة قصدى النجيلة بتخلص

انت مش فاكر اللى ذاكرته ولا حتى هتلحق تخلص اللى ما ذاكرتوش

يلا المهم انا كنت بادعى ربنا

انى يذكرنى ما نسيت

واستودعه ما تعلمت


وجاء اليوم الموعود

نمت كويس أصلى مش من أنصار عدم النوم ليلة الإمتحان

وصحيت الفجر عادى برضه

المهم قعدت أقلب فى الكتب كده

وقمت أرتب شنطة العدة

سماعة سمعو الرعد فى ودانهم

جهاز ضغط مش هدعى عليهم بالضغط كلهم عندهم أصلا

وشاكوش علشان الدكتور يمسمرنى بيه بس أكيد شاكوش طبى يعنى

والشوكة الرنانة علشان اترن بيها على راسى

والمازورة أيوة هيا بتاع الترزى علشان نقيس بيها اللى طالع من اللجنة نشوفه اتنفخ كام بوصة

وخافض لسان علشان أتنك بيه على الدكتور أصل محدش هيجيب معاه خافض لسان يعنى

ومالقيتش معايا ترمومتر يا دى الكارثة

المهم قلت أشترى واحد وأنا رايح المستفشى قصدى المستشفى

روحت عملت زى ما شيماء بتاعت الكابتشينو ما قالت

وضربت الحته السينيه الكحلى بس ما لبستش كرافت الدنيا كانت حر ومش ناقصة خنقة

وضربت برضه البرفان التمام

المهم نزلت وعديت على الصيدلية لقيتها مقفولة

المفروض ان الصيدلية ده بتفتح 24 ساعة ايه اللى حصل ما اعرفش

استغفر الله العظيم يا رب مش هتشاءم برضه

المهم روحت ماشى وقولت مش هشترى


وقعدت أدعى ربنا

أن لا يفضحنى وأن لا يخذلنى


المهم يعنى وصلت المستشفى والجو كان حر موووت

وحيث اننا كنا 160 طالب والمدرج ما يكفيش فى امتحان ال

MCQ
الإختيار من متعدد الا 40 بس

راحو مكربسين الباقى زى الخرفان فى اخر القسم كده

وأنا كنت منهم

وهيمتحنونا على أربع مرات

كل مرة 20 دقيقة أصلهم عشرين جملة

أنا دخلت فى المجموعة التالتة

المهم الأسئلة فعلا كانت جحيم

ما ينفعش تتحل

أول ما قريت أول سؤال قلت بلاش سيبه للأخر

لقيت نفسى وصلت للاخر وما حلتش غير 3 أسئلة

يا نهار اثوس

يا نهار مدوحس

المطلوب انك تصحح السؤال اللى مكتوب غلط

وبعدين تختار اختيار من الخمسة

وكمان تلاقى فى الإختيارات 2 أو 3 ينفعوا

والمطلوب انك تنجم وتضرب الودع وتعرف انهى واحدة عاجبة خريبة

والا على رأى اللذيذ - اللى كان مسافر- ستخسر كثيرا وستنال العذاب الأليم ولن يرحمك أحد

المهم وأنا بامتحن بقوله يا بيه ما ينفعش فى أسئلة فيها كذا واحدة صح

بقولى بابتسامته الفتوجونيك ما ليش دعوة

كنت هنشل طب مين ليه دعوة أبويا ولا مين بالظبط

اللى جنبى قاله ما هو برضه زى الإمتحان اللى فات مش عارفين نختار ايه

راح خريبة مكشر ولبس الشراب المقلوب و قاله

ايوة احنا ظلمة ابقى تعالى حط الإمتحان معايا

كانت الأسئلة من نوعية

المحشى يشمل ايه :

الكرنب

ورق العنب

البتنجان

الفلفل
الكوسة

وبعد كده اكتشفنا ان خريبة كان بيختار من الإجابات الغلط

يعنى هو مش عارف يجاوب أصلا

ومش عارف يحط امتحان

حاجة تفقع

وفى الإخر المفروض احنا اللى نشيل الليلة

مش عارف أقول ايه بس

يعنى اللى حصل ده لو حصل فى أى جامعة غير المخروبة بتاعتنا ما كانش حد سكت

أصل احنا حيوانات بقى

المهم لمو الورق وأنا مش متأكد لحد دلوقتى اذا كنت جاوبت تلاتة ولا أربعة زى نموذج الإجابة

اللذيذ ان الأساتذة ما كانوش عارفيين يختاروا ايه فى الأسئلة

يعنى الأساتذة مش عارفيين يحلوه

يلا ضاعت الباطنة والإمتياز

أصل الكلام ده برضه هيتكرر فى اخر السنة


المهم بعد الامتحان ده هنمتحن بقى العملى

أنا كنت هتعفرت وبكلم نفسى

قلت أصبر لحسن أدخل أتخانق مع الدكتور

قعدت شوية كده

وبعدين كان كل الناس خلصت النظرى وباقى شوية لسه ما امتحنوش عملى

أنا منهم

المهم خريبة قال لأ لازم اضيع عليهم العملى كمان

وقال للنايب هاتلى فلان

الللى هو اسمى

أصل أنا معروف بقى

قولت للنايب لأ مش هامتحن عنده

قاللى أقوله ايه

قولتله قوله بيمتحن أنا معنديش استعداد خريبة يخرب بيتى

المهم دخلت على دكتور

كان شكله مضايق من حاجة طلع فى الأخر مضايق من الإمتحان

ما كانش عاجبه

قاللى انت كنت بتحضرلى أنا عارف

بس يا ترى كنت بتحضر للباقى

أنا ما ردتش بس ربنا كرمنى بمدرس مساعد قاله يا بيه ده كان لازق فى البنش الأول على طول

هى ده الحقيقة فعلا الراجل ما كدبش

قاللى اسمع صدر العيان

سمعته بالسماعة

بصراحة سمعت حاجة بسيطة قوى

بس علقت كويس على اللى سمعته

وبعدين قاللى امشى

اخدت 10

قولتله يا بيه الإمتحان من 30

قاللى لأ من 10

شوفتو الدصنانورات

عملوا ايه

ده حركة شياطين

اللى عملوها هيضربوا فى 3 بعد كده

يعنى اللى جايب 9 أهو ناقص درجة

بس هتبقى 3 بعد كده

مش عايزين يدونا درجات

زى ما نكون هناكل من أكلهم

وهنقاسمهم فى رزقهم


المهم أنى فلت من مسلخة العملى والحمد لله


بس احنا قررنا هنكشف راسنا ساعة عصرية وندعى عليهم

***********

ليه الظلم اللى حصل ده أنا مش فاهم

ليه أى واحد تحت ايده حد بيفرمه

أنا متأكد

ان سنته فى خلقه انه

لا يضيع أجر من أحسن عملا

ولو خريبة و الركيب وقفوا على راسهم وفى درجة ربنا كاتب انى هاخدها

اكييييييد هتكون من نصيبى


كل واحد فينا فاكر نفسه مظلوم من اللى فوقه

وهو أكيد ظالم اللى تحته

وناسيين قوله عليه الصلاة والسلام

إن الله لَيُمْلِي للظالم حتى إذا أخذه لم يفلته


وقال عليه الصلاة والسلام فى الحديث القدسى


"وعزتي وجلالي لأنتقمن من الظالم في عاجله وآجله، ولأنتقمن ممن رأى مظلومًا فقدر أن ينصره فلم يفعل".

يعنى الكلام واضح مش عايز تفسير

حتى اللى يقدر ينصر مظلوم و يسيبه يبقى هيروح فى الكازوزة و كمان

يعنى الأساتذة عارفين ان الإمتحان عك

وسكتوا ولا كأن فيه ناس اتبهدلت


البر لا يبلي و الذنب لا ينسي و الديان لا يموت فأفعل يأبن أدم كما تشاء فكما تدين تودان


والأخطر من ده كله دعوة المظلوم


قال رسول الله : { اتقوا دعوة المظلوم وإن كان كافراً؛ فإنه ليس دونها حجاب }

يعنى حتى نخاف من دعوة المظلوم ده

وفعلا أعجبنى قول القائل


لاتظلمن إذا ما كنت مقتدراً *** فالظلم آخره يأتيك بالندم
نامت عيونك والمظلوم منتبه *** يدعو عليك وعين الله لم تنم


أنا عن نفسى عايز حقى فى الأخرة أنا شرير بقى

لا هادعى عليه ولا هقول أشوف فيك 3 ايام ولا حاجة خالص


أصل هو ده المفلس بجد

أتدرون ما المفلس، قالوا: المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع

فقال: إن المفلس من أمتي من يأتي يوم القيامة بصلاة وصيام وزكاة،

ويأتي قد شتم هذا، وقذف هذا وأكل مال هذا، وسفك دم هذا، وضرب هذا، فيعطى هذا من حسناته،

وهذا من حسناته، فإن فنيت حسناته قبل أن يقضى ما عليه،

أخذ من خطاياهم وطرحت عليه، ثم طرح في النار


انتو عارفيين اللذيذ ايه فى الموضوع

كل واحد دلوقتى بيقرا الكلام ده هيفضل يفكر

فى اللى ظلموه

وينسى هو ظلم قد ايه

يعنى صبح صبح وروح شوف انت ظلمت مين


من كانت عنده مظلمة لأخيه؛ من عرضه أو من شيء، فليتحلله من اليوم

قبل أن لا يكون دينار ولا درهم، إن كان له عمل صالح أخذ منه بقدر مظلمته،

وإن لم يكن له حسنات أخذ من سيئات صاحبه فحمل عليه


يعنى كل واحد يلحق نفسه قبل ما يروح فى القزوزة


طولت عليكم تانى

ده بقى سيندروم ما بعد الإمتحان

Post exam syndrom


وفى الأخر بشكر الناس كلها على الدعوات ده

وجزاكم الله خيرا

عن اذنكم بقى أشوف أنا ظلمت كام واحد النهاردة بس

47 comments:

kochia said...

الحمد لله انك جاوبت كويس في العملي
وان شاء الله ربنا يستر في الباقي كله

والظلم بقي ساعات بيكون لذة عند الناس
منها اللي مخنوق من حد ظلمه .. ومنها اللي عمر ما اتظلم ومش عارف ان طعمه مر
ومنهم اللي مش عارف عقاب ربنا للظالم
كتير اوي
والناس للاسف فاكراه سهل
وهو ليه قنطرة علي الصراط للمظالم وحقوق الناس
يعني ناس كتير هيقفوا مدة طويلة في القنطرة دي يردوا اللي عليهم
اللهم لا تجعلنا منهم

تحياتي لك

Ghada , Rofayda said...

النجااااح قطرات من المعاناه والغصص
ربنا يجعلها آخر الاحزان

اما الظالم فلا تدع عليه..... فان ظلمه اسرع اليه من دعائك عليه

تحياااااااتي

دمت متميزاااا

كراكيب said...

انت فقري جداااااا
والحمد لله ان ربنا كرمك يا دكتور
وانا بقول برده الدكاترة بيبقوا مكشرين ليه
ودايما واخدين الموضوع قفش كدة
اتاريهم ياعيني من اللي حصلهم في الكلية
يلا معلش معلش
ربنا معاك ياااارب
وربنا ع الظالم والمفتري كمان

Unknown said...

طيب
الحمدلله
ربنا سترها في العملي و ان شاء الله هيسترها في النظري ..
ربنا يوفقك يا محمود يا رب ..
....
بالنسبة لموضوع الظلم .
أنا مظلومة تقريبا 24 ساعة .. جوة البيت برة البيت .. :)
انا ظلمت ناس برضه مش هقول ماظلمتش يعني ..
بس ماكسرتش قلب حدا و لا ضيعت مستقبل حد .. و لا قطعت رزق حد..
انا بقى بيحصل معياا كل دول بزيادة ..:)
الحمدلله .. البوست بتاعك ريحني اوي ..
عسى الله ان يستجيب .
و صبح صبح يا عم الحاج ..
:)

سنووايت said...

ما كاية باطنة بقي كدة
:(
بتقلب علينا المواجع
دي لسة سايبة scar لحد دلوقتي

يلا معلش كله بيعدي
واللي ظلم حد مسيره يوم هيقابل اللي يظلمه وزي ما قلت ربنا مش بيسيب حق حد يضيع
كل حاجة بتترد في الدنيا دي , ولو ما اتردش في الدنيا هتترد في الاخرة

المهم ربنا يستر والنتيجة تطلع حلوة وتفرحنا قريب ان شاء الله

dr_drsh said...

هما ليه شايفين ان الحضور هو القيمة الأسمى في كلية الطب , التي ان صلحت صلح الطالب كله و ان فسدت فسد ؟

هي الفائدة فظيعة الى هذه الدرجة؟

لما أخش اقعد 3 ساعات أسمع كلام مش مقرر علي و مطلوب من أهل الدكتوراه
, ايه الفايدة؟

محدش فكر ان اللي مش بيحضرلك ده أكيد بيحضر لدكتور تاني؟ وبيضرب أكباد الابل لهذا الدكتور عشان يستفيد منه بدون ذكر أسماء "د. حسام موافي".

يعني عدم حضوره له أسباب , مش مجرد انه طالب فاشل و عايز يطلع دكتور حمار!

عموما مش فارقة كتير , غالبا لم أسلم من مجزرة العملي , كده أنا مش بودع الامتياز بس , لأ انا كده بودع المادة ككل.

وألف مبروك انك ممتحنتش عند عبد المنعم , ربنا يباركلك

رحــــيـل said...

ياخبر
يانهار مش فايت

كل ده ياولداه بيحصل لبتوع طب

ربنا يابنمى يطلعك من المخروبه دى على خير

بس تعرف اوقات كتير بفكر ليه الدكاتره بيعمولا كده مع الطلبه
اكيد عشان اتعمل فيهم كده وطلع عينهم فبقوا معقدين
يعنى مثلا ول انت بقيت دكتور جامعى ياترى هيكون ايه تصرفك مع الطلبه بتوعك

maiosha said...

ههههههههههه
مش عارفة ليه عايزة اشمت فيك .. بس صعبان عليا والله

أصل اللى بابا عمله فيا ايام الثانوية العامة لما مجبتش مجموع يدخلنى طب أو صيدلة لا يقارن باللى كان هيحصل فيا لو دخلتهم فعلا

مالها تربية .. جميلة وكتكوتة خالص .. ومفيهاش عملى كمان

معلشى معلشى .. إن شاء الله هتعدى على خير .. وهتجيب إمتياز كمان وبكرة تقول ميوشة قالتلى

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اضحك الله سنّك يازميل
زى ما اضحكتنى
على المراكيب
ووالغتتاتيت
والطرابيش
وفكرتنى بالذى مضى
(طب عين شمس-ولىّالفخر)
بس الغريبة ياأخى
(نمت كويس أصلى مش من أنصار عدم النوم ليلة)
ياأعصابك!!!!!!!!
تمنياتى بالنجاح يارببببببببببببب.

bota said...

السلام عليكم
طبعآ حمدلله على سلامتك من الامتحان وعقبال الباقي بس تحل فيهم احسن
تعرف اكتر حاجه بتعجبني في مواضيعك ايه بغض النظر انها دمها خفيفه وبتبقى هادفه كمابس الحلو فيها انها طويله
والله بجد علشان انا طالما حاجه عجبتني بيبقى نفسي مش تخلص
وسيبك من الدكاتره المفروض ان احنا كنز لا يعرفو يستغلوه ويخلونا ندعيلهم وشوف بقى العدد اللي بيدرس
لا يضيعو الكنز من ايديهم وندعي عليهم ويبقو مش استفادو حاجه
ربنا يهدينا جميعا
وربنا يوفقك يا دكتور

Empress appy said...

بجد انا قلبى بيوجعنى علشانكم قوى ايه ده كل اللى بيحص
معلش هو النجاح دايما طريقه صعب
ربنا يوفقك يا رب وتبقى دكتور كبيررررررررررررر قوى

Anonymous said...

al salamo 3alaykom
wallahy rabenna y3eenak 3la el mo3anah elly ento bt3anooha bas lazem tefteker dayman en"there is no gain without pain" w ento el pain bta3ko kbeer geddan bas bardo el gain isa haykoon akbar sawa2 kan fel donya aw fel a5ra ymken ykoon fe3lan mesh maddy bas akeed thawabkom kbeer geddan w belnesba ll emta7an ma3lesh isa 5eer wel nateega btkoon 3la ad el ta3ab mesh 3la ad elly enta 3amalto fel emta7an
amma bel nesba l mawdoo3 el zolm f a77eb 22ollak en ana awel elly ga fy baly lamma 2aret howa ana zalamt meen mesh meen zalamny zay ma enta 2olt wel lazeez ba2a fe3lan(3la 7ad kawlak) ennak geet 3la baly sa3etha la2ennak kont me7asesny enny zalamtak fi mawdoo3 el comments bas ana akkedt l nafsy enny mazalamtaksh wala 7aga wel daleel u'll know it if u revise their identity
finally rabenna y3eenak

Unknown said...

امممممممممممممم طيب انا شخصيا ظلمت صاحبتى اخر واحدة وكنت زعلانة منها قوى دى اخر واحدة انا ظلمتها ........ حلو البوست يا دكتور

عاشقة القمر said...

ياعييييييييييني على الناس اللي لسه بتمتحن وكمان مظاليم .. ربنا معاك يا دكتور وربنا على الظالم والمفتري وبتوع التعليم كلهم على بعضهم
:)
دي اول زيارة ليا لمدونتك بس ان شاء الله مش هتكون الاخيرة .. بجد اسلوبك عسول جدا ودمه خفيف
تقبل مروري وتحياتي ودعواتي كمان بالنجاح ان شاء الله

نعكشة said...

هيــــــــــــــــه دنيا
الحمد لله
كفارة يا عربي

تعليق بس

يعنى اللى حصل ده لو حصل فى أى جامعة غير المخروبة بتاعتنا ما كانش حد سكت

اي جامعة برة مصر مش في صمر
لإن عندنا الاسئلة الخطأ و لااسئلة التي تحتمل اجابتين
يعين زي شعر الراس
الواحد مبيبقاس يصحح ولا يجاوب ولا يقول حادي بادي

.........

يااااة الظلم وحش يا ولاد

انا في عقلي إن درجاتي مش هيا درجاتي
و في بالي
ماضاع حق وراءه مطالب
و برضو مطالبتش
ينفع استعوض ربنا و اخد اجري يوم القيامة؟؟

.........

بالنسبة للظلم
فأنا ظالمةأكتر مني مظلومة
معتقدش اني اتظلمت في حاجة

بس ظلمت كتير

مش عارفة مين صراحة
بس اكيد ظلمت حد
لإني عارفة نفسي :@

ظالمة يعني ظالمة :@

خلاص يا ستي ظلمة ظالمة انا مالي

خلاص يا حجة شردتينا

..............

عامتاً

ربنا يكرمك يا رب
و ان شاء الله هتجيب امتياز
و امتياز من المحترم كمان

ربنا مش هيضيع تعبك

ربنا يعزك يا رب و يكرمك
و يعافيك و يعفو عنك
و يوفقك يا رب
انت و كل المسلمين

دمت سالم

سلامٌ عليك

funckydoctor said...

Kochia:
الحمد لله على موضوع العملى ده
أما فعلا موضوع التلذذ ده كان واضح فعلا
هو قالها بلسانه
أصل أكسد هو كمان اتظلم وهو صغير فبيطلعه علينا
اه أنا هاخد حقى مش هسيبه أبدا
لو ايه
شكراجزيلا

funckydoctor said...

ghada & rofayda:
يا ربتبقى اخرها مش أولها
أنا مش هدعى عليه أنا عايز حقى فى الأخرة ان شاء الله.

كراكيب:
أنا فقرى شكرا الله يكرمك
ما أنا بقول كده برضه :D
على فكرة أنا مش مكشر ولا حاجة وبكره النكشير
:D

funckydoctor said...

كافيتشينو شيماء على: :D
أنا مش عارف أشكرك ازاى
بس روحى يا شيخة ربنا يكرمك :d
يا مظلومة يا مسكينة :s
طعم الظلم وحش قوى :(
طب خلاص بقى هتدخلى الجنة على قفاهم
وصبح صبح :D

حنين.. said...

يا الله..... اغيب عن المدونه شويه الاقى يا عينى... لالالا بجد ربنا معاك, ربنا يوفقك يارب يارب, والجميل قصدى الذيذ على رأيك, انو ولا موضوع بتخليه موضوع لازم يبقى مواضيع.. او موضوع تطلع منه موضوع تانى,.. اولا با النسبه بقى للامتحانات اللى انت فيه, فأنا هوصيك بصلاة القيام والدعاء ثم المزاكره وربنا هيوفقك ان شاء الله, عشان تفتحلنا مدونه تكشف علينا فيها, بدل الشحتته اللى انا فيها وربنا يشفى كل المسلمين, ثانيا با النسبه للظلم, فأنا اتظلمت كتيرررررررررر اوى واكيد ظلمت بس مش عارفه مين... وربنا يرحمنا برحمته, وتعرف يا دكتور اكتر كلمه بسمعها بعد كل امتحان من الطلبه على اختلاف الكليات والفرق( حسبى الله ونعم الوكيل( عشان كدا ماحبتش اكون معيده هههههههههههه, تقبل مررورى... حنين فى انتظار المزيد,..

حنين.. said...

يا الله..... اغيب عن المدونه شويه الاقى يا عينى... لالالا بجد ربنا معاك, ربنا يوفقك يارب يارب, والجميل قصدى الذيذ على رأيك, انو ولا موضوع بتخليه موضوع لازم يبقى مواضيع.. او موضوع تطلع منه موضوع تانى,.. اولا با النسبه بقى للامتحانات اللى انت فيه, فأنا هوصيك بصلاة القيام والدعاء ثم المزاكره وربنا هيوفقك ان شاء الله, عشان تفتحلنا مدونه تكشف علينا فيها, بدل الشحتته اللى انا فيها وربنا يشفى كل المسلمين, ثانيا با النسبه للظلم, فأنا اتظلمت كتيرررررررررر اوى واكيد ظلمت بس مش عارفه مين... وربنا يرحمنا برحمته, وتعرف يا دكتور اكتر كلمه بسمعها بعد كل امتحان من الطلبه على اختلاف الكليات والفرق( حسبى الله ونعم الوكيل( عشان كدا ماحبتش اكون معيده هههههههههههه, تقبل مررورى... حنين فى انتظار المزيد,..

موناليزا said...

جميل ان تكون هذه نهاية البوست
بجد ربنا ينجحك ويبارك فيك

funckydoctor said...

سنووايت:
معلش بقى اهى الجرح بتاعها عندى لسه محصلوش التئام بينزف ربنا يستر بقى
فعلا كل حاجة هتترد والظالم ليه يوم
وشكرا ليكى وربنا معانا

funckydoctor said...

dr_drsh:
أنا لسه متخانق مع الدكتور على مضوع الغياب وقواتله ده دليل على ضعف القسم.
اه هما بيشرحوا بمزاجهم لا سامحهم الله الدكتور محسن وهو بيشرح يقولك الحتة ده مهمة وعلسان كده محدش هيقولهلكم :(
بتودع المادة ايه بس ان شاء الله خيير
الا مين عبد المنعم ده :P

funckydoctor said...

رحيل:
اه فعلا هما حصل معاهم كده بس يبقلى خلاص يراعو ربتا فيناولا أعمل كده أنا كمان بعد عمر طويل وتبقى حلقة مفرغة :s
أبدا لو حصل عمرى ما أعمل كده أنا والدى أستاذ وشوفته بيعمل ايه الناس بتدعيله :)

funckydoctor said...

maiosha:
اه بتشمتى فيا
ماشى كل واحد ليه يوم الا هى أخبار النتيجة بتاعتك ايه :D
التربية فضلوها عن العلم فعلا وزى ما قولتى كلية كتوتة وبطلع كناكيت :D
ادعيلى لو جبن امتياز هبعتلك حاجة حلوة على البلوج :)

funckydoctor said...

norhaty:
أضحكك الله ولا أراكم الله مكروه فى عزيز لديكم
اه عين شمس ده لما جابوالهم امنحان صعب السنةدى فى الأخر ادوا العيال ال 50 درجة مش زينا قالولتا ان كان عاجبكم
:(
اه يوم العملى أنا بنام كويس لأنى لازم أكون فايق ما لوش لازمة السهر
دعواتك معليا ومتشكر على الإهتمام :D

funckydoctor said...

bota:
يارب دعواتك
بتعجبك المواضيع الظويلة غريبة قوى ده
ته فعلا احنا ممكن بدعواتنا نكون سبب ان دكتور يدخل الجنة والعكس
شكرا على الدعوات الحلوة ده

funckydoctor said...

appy:
احنا الللى صعبان علينا حالنا
وحلوة الدعوة ده يا رب تتحقق

DOOOOdy
we 3alikom el salam
ah no gain without pain bas feh bardoh pain without gain that is our faculty now hya walla 7aga ay faculty better than it :(
bas rabin ye3awadna fe el a5ra in sha2 allah
rabina yostor ba2a ana saybha 3ala Allah
ana kont mota2aked men kedh specially u the same happend at first time I read that 7adith
ana ont 3aref el 7akika but baday2ek bas :P :D
we 3moman ma kansh feeh zolm 7atta law el 3aks
ana mesam7ek fe ay 7aga :)
el mohem thanks 3ala el d3wat

funckydoctor said...

enjy:
روحى سالحيها بقى
واى خدعة

عاشقة القمر:
شكرا على التعزية ده
وربنا على الظالم
المهم تنورينا فى أى وقت

funckydoctor said...

نعكشة:
كفارة
اه واحد صاحبى كان بيعمل حادى بادى :D
بجد مش بهرج
ههه يا ظالمة روحى بقى للى ظلمتيهم واطلبى العفو والسماح :D
شكرا على الدعوات اللى فى الأخر ده بجد بسطونى يا رب يبقوا من نصيبى )

نعكشة said...

بالنسبة لحادي بادي
عملتها فعلاً في امتحان البكتريا السنة اللي فاتت و جبت 17 من 20
امتحان نص السنة كان 40 سؤال

ومكنتش مزاكرة حاجة
ههههههههههههههههه

الناس اللي ظلمتهم مش عارفاهم للاسف
لإني نساية

.
بالنسبة للدعوان من نصيبك ان شاء الله

دمت سالم
سلامٌ عليك

funckydoctor said...

حنين:
شوفتى الخدعة فى موضوع المواضيع ده 2 *1 برت بلس :P
أنا هعمل زى ما انت بتقولى
وفعلا حسبى اللله ونعم الوكيل
وموضوع معيدة ده بلاش نتكلم فيه :D
وما تغيبيش علينا

موناليزا:
ويبارك فيك

funckydoctor said...

نعكشة تانى :
طب ياريتنى عملت كده
نساية اه ولا بتتناسى
سا رب الدعوات تبقى من نصيبى
سلاموز

break said...

ايه داااااااااااااااااا
خيانة
انا كنت فاكرة الامتحان دا يوم 19 !
شكلى انا اللى فاهمة غلط

المهم مبروك طبعا درجة العملىى

و احلى حاجة انك ثقتك فى ان ربنا مش هيضيع مجهودك
فعلا حاجة تريحك نفسيا
ربنا يوفقك ان شاء الله
ويوفق كل الناس

:)
ومبروك مقدما

Dr.m said...

السلام عليكم
محمود باشا
بالنسبه للباطنه فدي مهزله وأي مهزله دكتور مش فاضي يحط امتحان وإن فضى ميعرفش يحطه وإن حطه ميفهموش وإن فهمه ميفهمهولناش (صح كده)ل
الدكاتره إما تكون معقده نفسيا أو معقده نفسيا ..
أما إحنا بأه..ياعيني علينا..ربنا يلطف بينا ..بس نصيحه ما تقهرش نفسك زياده عن اللزوم وإلا هتطلع متعقد زيهم أو عيان تتعالج عندهم ..ههه
بالنسبه للظلم عندك حق ..كل واحد فينا شايف نفسه بالنسبه للناس عمر بن الخطاب وشايف الناس بالنسبه ليه الحجاج بن يوسف الثقفي..
وممكن يكون حتى هو اللي ظالم نفسه بنفسه ((وما ظلمناهم ولكن كانوا أنفسهم يظلمون))صدق الله العظيم
البوست جميل جدا
والpost exam syndromem
عالجها بسرعه وخليك في الأطفال وربنا يستر
تحياتي
سلام

نعكشة said...

لأ دية بتيجي كدة by luck

صحابي عملو الحركة دية جابو 11 :D

متثقش فيها إلا لو انت انسان محظوظ مش فقري

ههههههههه


بالنسبة للنسيان فانا نساية جدا كتير بحاول افتكر احداث او حاجات مبعرفش

يمكن مخي او نفسي الداخلية بتحاول تتناسى لإني اكيد معنديش آلزهيمر لإني بفتكر اللي بزاكره
يمكن عشان بتبت عليه معرفش

عامتاً

نساية أو عقلي بيتناسى في الاخر لما بحاول ادعبس بين ثنيات عقلي عن الناس اللي ظلمتهم مبلاقيش
مع ان عارفة ان تصرفاتي احتمال تكون ظلمت ناس كتير

ومتقوليش عدلي من تصرفاتك بقة
لإن دية مسألة تانية

ترجع إلي اني مبفكرش قبل ما اعمل العمل

هتقولي فكري
هقولك كتير بحاول
بس الطبع يغلب التطبع
عامتاً الواحد بيحاول
و الله المستعان
معلش إني رغاية

دمت سالم

سلامٌ عليك

Anonymous said...

الظلم
يا ربي يا ربي
اسكت اسكت والله لا انت ساكت ما تفكرنيش
اسكت بأه خلاص
والله همشي
هاخد بعضي وامشي
يا دي البتاع
ما قلنا خلاص
خلاص انا كمان ولا بستحمله
يختييييييييييي
طب والله لا انا ماشيه

هه
بس

مها ميهوووو

break said...

بالمناسبة
النشيد حلو اوى اوى

Bongo said...

المهم حمد لله علي السلامة

و ان شاء الله ربنا هيكرمك و مش هيضيع تعبك

ده كفاية البوست اللي قعدت تشرح لنا فيه ال syndrome :D

لأ بجد خير ان شاء الله
و ابقي طمنا علي نتيجة الامتحان ده بالذات :D

سلام

funckydoctor said...

break:
صبح صبح صح النوم
أكيد فهمتى غلط :D
اه طبعا أصل الدرجة ده رزق وربنا هو اللى بيبعتو
ربنا يتقبل ان شاء الله
وشكرا على التعليق على النشيد بس هو موجود على البلوج من زمان ;)

funckydoctor said...

dr.m:
وعليكم السلام يا زميل المدبحة
اه فعلا مش فاهمه ولا عايز يفهمهولنا رحماك يا رب
الدكاترة على فكرة معقدين وبيعقدونا عايزينا نبقى زيهم أو فعلا تروح نتعالج بس أكيد مش هاروح لدول هشوف غيرهم :D
اه أنا بقول كده برضه
المهم أتا هروح أخد علاج للسيندروم ده وربنب يستر فى الأطفال

funckydoctor said...

نعكشة ثالثا: :D
اه الفقرى فقرى :(
هههه حلو موضوع صحابك ده
بس ممكن فعلا تكونى ما ظلمتيش حد من وجهة نظرك أما المظلوم فبياخد باله
ايه ده انتى بتفتكرى اللى بتذاكريه يا مووس :P
مش هقولك غير انك نكملى المحاولة انك تغيرى التصرفات ده :D
المهم المكان مكانك ارغى فيه زى ما انتى عايزة.

funckydoctor said...

Bongo:
الله يسلمك :D
اميين
ان شاء الله هبقى أقول اللى أعرفه عن نتيجة الإمتحان
وشكرا جزيلا :D

Lady E said...

في الحقيقة انا جيت عالبوست ده حوالي 10 مرات وكل مره كان عندي تعليق مختلف عن اللي قبليه

وفكرت في الكلام اللي انتا قولته في البوست ده كتيييير وعرفت ان كل واحد فينا ظلم نفسه قبل لما يظلم اي حد

المشكله الكبيره بقى اننا بنتظلم من كائن حي معين في الكليه واعتقد ان الكائنات اللي عندك في الكليه لسه موصلوش للمرحلة دي من الظلم انهم يخلوا حد يشيل مادتهم 3 او 4 سنين او يضربوا طلاب او يغلوا الكتب بأسعار خياليه وجوده وحشه جدا


وفعلا الديان لا يموت وحسبنا الله ونعم الوكيل في كل اللي بيستغل نفوذه وبيكرهنا في التعليم ومش عايزنا نفيد نفسنا وأهلنا وديننا وبلدنا

_______________


()أنا عن نفسى عايز حقى فى الأخرة أنا (( شرير بقى
لا هادعى عليه ولا هقول أشوف فيك 3 ايام ولا حاجة خالص

دي جملة من اكتر الجمل اللي جت في بالي لما اتظلمت جدا جزاك الله خيرا عليها
وبجد الحال عندكو في الكليه مش احسن من الحال عندنا
التعليم كله بقى تجاره

funckydoctor said...

lady e:
بجد تعليقك حلو قوى انا مش عارف أرد أقول ايه
بس ربنا يسترها معانا

Anonymous said...

يبقى انت اكيد اكيد فى الازهر
قدر الله وما شاء فعل
ربنا يوفقكم فى الباقى وتعدوا على خير
E L I X E R

funckydoctor said...

Elexir:
نورتى المدونة :)
اه فعلا يبقى انت أكيد فى الأزعر
قصدى الأزهر:S