Jun 13, 2008

واااااااء واااااء

الواءواءة ده مش صوت العيال اللى عندنا فى قسم العيال -قصدى الأطفال-العيال هناك زى الفل

مش كلهم يعنى الواد وشه منور ومتنفخ وخدوده أنتش ومامته تقولى عنده جفاف

أنا أبص للواد وأقولها ده أنا اللى عندى جفاف على كده

الواد زى الفل وفحصته لقيته ميه ميه

ولا ده كمان صوت العيال اللى فى الحضانات اللى ماتوا لما النور قطع

ده بقى خطأ ادارى مش طبى خالص

لكن دايما فى ناس بتنفخ فى النار وبيخلوا الفضائيات وقود للنار

ويقولوا ان الدكاترة غلطانة

يعنى الدكتور يعمل ايه يقطع حته من رئته يحطها للعيل

لو كان ينفع كان عملها

ما علينا


المهم الوءواءة ده صوت مين بالظبط

ده صوت العيال - قصدى الطلاب- بتوع ثانوى

كل سنة نفس السيناريو ويفضلو يعيطوا والإمتحان صعب

ولا حد يقدر يحله

والبنات تفضل تعيط واللى يغمن عليها بس لازم قدام التليفزيون

ونيجى لما التتيجة تظهر نلاقى عشرتاشر واحد جايبين الدرجات النهائية

والطب ياخد مت 100 % والهندسه تاخد مجموع محترم برضه

وتبدأ الواءواءة تانى

ويجى البهباهات والمهمهات - اللى هما أولياء الأمور يعنى- يقولوا المجاميع عالية ابنى واخد 95% ومش لاقى كلية يروحها

ويفضل يحسبن ويحوقل ويدعى على الوزير ووزارته

عايز اعرف المعادلة ده تتحل ازاى

عايزين امتحانات عبيطة ولازم الأسئلة مفيهاش حاجة من بره النماذج حتى فى الرياضة

وكمان الطب والهندسة مايزيدوش قوى فى المجموع بتاعهم

علشان ده خلاص بقت فى العالى

ده على أساس إن الطب ده أملة والباقى كخة

والإعلام بتاعنا ميه ميه مايصدق يلاقى حاجة بعيد عن السياسة ويفتح فيها

وكده عامل نفسه بيتعاطف مع الشعب

وتشوف مانشيتات عجب هيا هيا بتاعت كل سنة

من عينة المذبحة بس مش مذبحة قانا

والإمتحان فى مستوى الماجستير

والمدرسين يتحدون إن مافيش حد يحل امتحان زى ده

وكمان الصورة بتاعت البت اللى بتعيط

يمكن نفس الصورة كل سنة

حاجة بقت مملة

ما علينا

هقولكم حاجة حد فيكم كان يعرف ان فى ثانوية أزهرية بدأت وكمان من قبل الثانوية العامة

أبدا

علشان الأزهريين دول جربة فى البلد ده

وحيث أنى أزهرى هقولوكو احنا اتعمل فينا ايه فى ثانوى

كان علينا 16 مادة غير المستوى الرفيع طبعا

مش 5 والناس بتلطم منهم

وكنا بنمتحن كل يوم واخدين بالكم كل يوم

مش كل 5 أيام يعنى

وكمان امتحنت الشفوى يوم الجمعة

ماهانش عليهم يريحونا حتى يوم الجمعة

واللى فيكم كان علمى هيفتكر يعنى ايه امتحانات الأزهر بتاعت الفيزياء والرياضة

على فكرة احنا اخدنا رياضة 2 وأحياء كمان في سنة واحدة


ده غير الفيزياء والكيمياء


تصدقونى لو قلتلكم ان المواد العلمية ده أنا كنت مسميها الفاكهة

لما كنت باضايق من المذاكرة كنت بذاكر رياضة أو فيزياء

والعربى كان 4 مواد مش مادة واحدة

يعنى النحو كان مادة مستقلة والصرف برضه

والبلاغة مادة لوحديها

والأدب مادة لوحديها

ده غير العلوم الدينية اللى أنا كنت بتحدى أى طالب ثانوى عام يقرا سطرين فى كتاب الفقه ويفهمهم

وطبعا كان علينا القران كله


كله ده حصل تحت سماء المحروسة ومحدش عبرنا

وكمان امتحانات السنة دى صعبة فعلا

ومحدش سمع عنها

ومحدش قال ان فى حيوانات -بكسر الحاء- بتتطحن مش بتمتحن

معلش بقا الكلمتين دول واقفين فى زورى من سنين

أصل الدلع اللى أنا شوفته ده كتير عليا

بغض النظر عن أى حاجة وان طالب 3 ثانوى رياضة مقطوع أصلا للرياضة

وإن امتحان التفاضل جه صعب زى ما بيقولو- أنا شوفت الإمتحان ومستعد أحلف إن الأفكار ده كلها فى الكتاب اللى ماحدش بيفتحه أنا كنت حليت الكتاب كله وطبعا المذكرات بتنسى الطلبة ان فيه كتاب - فده مصلحة

مش هو صعب على الكل

خلاص بقى خلى الحد الأدنى للقبول بالكليات يقل شوية

بدل ما نسمع واءواءة تانى مع ظهور التنسيق

مع إنى متأكد انه الحد الأدنى لا هيقل ولا حاجة

وإن الواءواءة ده بقت عادة عندنا

وإن البهبهات لقوا شماعة يعلقوا عليها فشل ابنهم فى الإلتحاق بكلية معينة

هو فعلا التعليم فى مصر مضروب

فمجتش على الإمتحانات يعنى

وفى الأخر بقول لكم الله ايها البهبهات والمهمهات فى هذا الضغط العصبى


*****************


أنا برضه كنت بواءواء الأحد اللى فات

كان نهائى بطولة رولان جاروس فردى الرجال

كان كالعادة بين

روجيه فيدرر المصنف الأول على العالم وأعظم من لعب تنس فى التاريخ

والماتادور الأسبانى رفاييل نادال المصتف الثانى عالميا

اللقاء ده بيتكرر للمرة الثالثة على التوالى

وفى الثلاث مرات فيدرر يخسر

حاجة تغيظ

فيدرر أخد البتاعة الصفيح ده

ونادال أخد الكاس

كان نفسى فيدرر يفوز

ده البطولة الوحيدة اللى ما كسبهاش ولا مرة
يوصل للنهائى 3 مرات متتالية ويخسر
وكأن الكأس ده يرفض فيدرر

واء وااااااااء

60 comments:

يوميات فنانه مفروسه جداا said...

تصدق عنك حق والله في كل كلمه قولتها
ايه الدلع الماسخ بتاع عيال اليومين دول
انا وانا بقرأالمواد بتاعتك اللي درستها جالي حول والله
واما كده يبقي عندي اولاد ان شاء الله هدخلهم ازهر عشان هوا ده التعليم الصح والله
انا بقي في الثانويه العامه كنت متبعه نظام صحتكي بالدنيا اخر اهتماماتي المذاكره اساسا والحمد لله دخلت الكليه اللي نفسي فيها
تقبل مروري الاول
سلام

نعكشة said...

فكرتني باللذي مضى

والله ما فاكرة كنت عاملة ازاي ايام الثانوية

بس فاكرة اني كنت بقعد برضو عالكمبيوتر
الامتحان الوحيد اللي رجعت وجهي مسوداً و هو كظيم هوه امتحان الانجليزي
لاني غيرت كل اجاباتي الصح لغلط
ما علينا

معاك ان ازهري بيطحنوا ربنا يعينهم يا رب
انا مش متخيلة اصلا ان وثنية عامية تبقي سنة واحدة
دة غير المواد التانية

المهم سيبهم يعيطوا يا عم
من حق كل واحد يعيط
بدل ما نعيط بس علي رغيف العيش
وعالميني باس اللي بقي بجنية و نص
وعلي البطاطس المدودة
وعالقطن طويل التيلة ( هوه دلوقتي بقة إية مأزعر؟؟؟)

يلا فاصل من البكاء لحين استكمال المهزلة

.......

بعد اذنك اروح اوء وء عشان عندي امتحان رمد بكرة
.......
سلامون عليك

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
funckydoctor
how r u ?
معلش سطر كده بالاعنجليزى يعنى من نفسى
المهم انت كده ختخلينى اغير فكرتى عنك!!!!!
ياعينى يازميل انت خريج ازهر!!!!!كان الله فى عونك وعون عونك وعون عون عونك...بصحيح
اسماء المواد وكمياتها بس تجيب الاستبحس لوحدها اشحال مذاكرتها
بس كلمة كده فى سرك كانوا بيقولوا ان امتحانتكوا سهلة للغايه وكمان بيسهلوا فى التصحيح جددددددآ
والدور التانى والتالت يمكن الى ما شاء الله...
انا بقولك اللى كنت بأسمعه عن التعليم الازهرى
بس حأقولك حاجة كل ده يهون بدال انت حتطلع منه وحافظ القرآن الكريم
كله على ما اعتقد...مضبوط؟؟
وبعدين على رأى عمُنا عمرو دياب مابلاش نتكلم فى الماضى
الماضى ده كان (عمر) وراح
بص لبكررررررررررررررة
وتحياتى وبص لبكرة بأقولك
سلام يازميل

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايوة انا تانى
نسيت اقولك (يا أخى خليك فى المذاكرة والامتحانات-ولا انت خلصت -مالك انت باللى يأخد علبة صفيح ولا كاس بلاستك المهم انت تاخد الشهااااااااااادة
الكرتون, عارف ياعنى ايه الكرتون يازميل
اللى بتطلع مرة واحده فى العمر
شهاااااااااااااادة التخررررررج
اللى بتتبروز و تتحط فى العيادة ( ان شاء الله
ذاكر.. ذاكر... ذاكر
سلامآ عليكم .

dodda said...

الثانويه العامه
لا تعليق

وحترجع سنه واحده

الثانويه الازهريه!!
لو هى بالصعوبه دى الناس بتنجح ازاى؟؟؟

الكاس والصينيه...اهو كله معدن
ويمكن ياخد الكاس المره الجايه

همس الاحباب said...

الثانوية العايمة
قكرتنا بالذى مضى
عندك حق طبعا
ونهائى تنس
يا دكتور ايه اللى بتعمله فينا ده
بس بجد مدونتك دمها خفيف
تحياتى وتقديرى

Anonymous said...

bos ba2a yad enta, bla you twin bla waga3, howa ah ana ma3ak en enta.........."akmel al no2at"
bas brdo e7na ....."22al kam no2ta ya3ny"brdo
we balash te7akar mn el mghood el gabar elly btoo3 sanawya 3ama 3amalooh
3ndak ana msln bato5 meshar ebn dzma kolyom 3shan fara2et ma3aya handaset el kahera 3la nosdrga
wennaby ba2a 2oly meen elly 3'ltan
ana 3shan ma zakertesh kowayes we ne2est nos drga wla el ta5alof elly ye5aleeny 5 sneen maff7oot fel mowaslat we ba2ees tol mo7afzet el kahera wel giza kol yom, hah men elly 3'ltan
3moman motshankereen ya seedy

Tamer Nabil Moussa said...

كلامك صحيح واتفق معاك مشاكل متكررة طيب الحل اية نشوف حل صح

دة المفروض يتعمل

لكن الناس تعودت على الاعادة السنوية وكلمتين وشكرا

تحياتى

قلب أبيــض said...

السلام عليكم
اولا دى اول زيارة لى فى مدونتك
اللى بجد
جميلة جدا
جدا
جدا
وبجد اسم المدونة
ومضمونها
ممتاز
ومفرح جدا


وبجد البوست دا
فكرنى بحاجات كتيير
عندك حق فى كل كلمة قلتها

وخاصة فى التعبيرات الجميلة
الجميلة بجد

ربنا يباركلك
بس فى حاجة عاوز اولها لك

انا مليش فى التنس او الكورة خالص
خالص

بس بجد
يمكن بدات احب التنس منك

تخيل


يلا
لى زيارات تانية كتييير لمدونتك الجميلة

ارق تحياتى
اخوك قلب ابيض

Dr.m said...

السلام عليكم

بالنسبه لمشكله الوءوءه يوم النتيجه والتنسيق فأعتقد إن السبب الرئيسي هو عدم العداله الإجتماعيه و الماديه بين كل خريجي الكليات
فلما تفوت من واحد منهم كليه طب مثلا يفتكر إن ده آخر العالم وإنه هيطلع من أي كليه أو معهد تاني يشحت ومفيش بنت هتقبله عريس وووو... ((ده لأنه مايعرفش إيه اللي بيحصل في طلبة طب
طبعا

فالمشكله مش فشل التعليم بس ولا عدم احترام خريجي جميع الكليات على أساس إن التخصصات كلها مهمه المشكله برده في عدم الوعي اللي يخلي الناس تتمنى ابنها دكتور ناجح بس أما رجل أعمال ناجح اللي بدايته كليه تجاره أوحاجه تانيه ناجح فيها غير المهن العليا لأ....

الموضوع فساد في فساد

Dr.m said...

على فكره امتحانات الأزهر السنه دي صعبه شويه فعلا..لأن أختي فيها و بشوف المتحانات مليانه فعلا..

بالنسبه للتنس نادال خلاص أصبح فعلا ملك الملاعب الرمليه..غير روحه القتاليه في اللعب..عكس هدوء فيدرر القاتل

موضوعك جميل ..سلام

Asmaa mahaba said...

ههههههههه.....حنرفع عليك قضيه ازعاج واءواءه يا دكتور فانكى
بعدين اعذر الام مش ممكن الواد مورد ووشه احمر من الحمى
ثم دا الطبيعى فى الثانويه العامه
اما الرياضه فاعزرنى لانى مفهمش فيها
تحياتى ليك سومه_87

Anonymous said...

السلام عليكم

اولا مشكلة امتحانات الثانوية العامة دى مشكلة كل سنة ومن اول السنة كمان فى الاول يقعدوا يدوشونا بالقرارات وبعديها كان شىء لم يكن و طول السنة ضغط اعصاب من الاب والام ياابنى ذاكر يابنتى قومى دة انتم ثانوية عامة كان الثانوى دة بدايةحياتهم او نهايتهم .


تعرف انا بتجنن اوى لما سوال معرفش اجابتة معرفش لية تقريبا حالة نفسية وانا عامة ايام ثانوى الله يعدها بجد كان البيت سايبنى براحتى جدا ودخلت كمان التخصص اللى بحبة بصرف النظر عن راى الناس عن كليات القمة والاعتقاد الشخيف دة وللاسف السائد لدلوقتى ، لكن فعلا فى راتفاع شديد فى تنسيق الكليات .

وعموما اللى راسم طريق بيمشية

اما عن التنس انا عارف فيدر دة على خفيف لما بحول بالصدفة بس عموما خالى عندك روح رياضية والرياضة غالب ومغلوب وان شاء الله الرابعة رابعة

بالتوفيق

مواطن مصري said...

الطلبة اصبحو فئران ل التجارب
الله يخرب بيتة الوزير الي فات

طلع عينا و جابلنا امتحان رياضة ابن ستين في سبعين و مخدناش ام القانون

حنين.. said...

يعنى الناس يادكتور ناقصه آهات وواءاات أكترمن كدا, ولمصلحة مين تجى امتحانات الثانويه العامه تعجيز فى تعقيد وقبلها ترهيب وتخويف, دا تعليم دا ولا جرير, ايه اللى بيحصل فينا دا ولمصحة مين, يعنى لانحلم ولا نتعلم ولا ناكل عيش ولا نتكلم ولا نقرأ جرايد زى الناس... ايه البلد الفقردى, ثانويه وعمولها سنتين والكل عارف ليه وبدون تفسير, وطول السنه قرفنا بتغير نظام التعليم...... هاها فاكرين اللى احنا بناخده فى المدراس تعليم, وهو اصلاا حد بيروح المدارس, ذنب ايه الطلبه الغلابه, وذنب ايه الناس تبكى على عيالها وهى الناس ناقصه.... ولا يكونوش بيهدوا الناس شويه ويشغلوهم عن الكلام فى... لا دا كان زمان يا عمى السلطان... بس دلوقتى الناس مشاكلها فى اكل عيشها مش فى الانتخابات ولا التعديلات.. ..... غلطت وفتحت الاخبار عشان اختى فى ثانويه لاقيت. وزير الوزراء بيتفقد ضحايا قصدى طلاب مدرسة مبارك ,..التجربيبه,... وكمان مدرسه كدا تجريبه,. طيب والمدارس الحكوميه, وبعد ما يزور المدارس, هيرفع الروح المعنويه لطلبة جمهو ريه مصر العربيه, ولا هتزود القلوب المغليه, لا.. والخبر اللى يفقع المراره..... اللى انا قريب شكلى هشلها.... نسبة العينه العشوائيه. طيب انا هوصفلك اللى حصل فى مدرسة اختى ودى من اصغر المدارس, اللجنه اللى فيها , فيها3 اوائل على المدرسه.. بتقول من اول مادخلنا وبدأ الصريخ مش العياط ولو مكنتش دخلت ثانويه عامه قبل كدا مكنتش صدقتها ولو مكنتش اختى بردوا , عياط فى صريخ والمراقف واقف يهدى الجميع.... وحبوب وممرضات... وبنات طلعت من اللجنه , واجلت الامتحان, وبعد ما الوقت خلص ولا واحده اتحركت من مكانها واتقلبت اللجنه اللى ميتم...... والاهالى بره سا معين البنات جوا اللجان, يقوموا يهدوا البوبات..... ويا صفاء . يا ايمان..... نداءات من جميع الاتجاهات... . وانا بكلم البت اختى فى التليفون او كلمه قاللتى.... ضعت وضعنا يا حنين..... انا طبعا بعدها نزلت البلد وسيبت امتحانتى, تولع...... وقعدت اهدى فى البت...... واقولها كلالام. طبعا كله مهدئات., ابقى بقى الثانويه الازهريه فكفايه اوى يا دكتور انك تطلع منها حافظ وحامل للقرآن..... ودعواتكم لكل الناس الغلابه اللى زى وعندهم امتحانات مش راضيه تخلص... دا انا هاخلص مع الثانويه العامه, شوفتوا كليه با الغتاته دى....... اه ونسيت اعلق على لاعب التنس, اتصدق انا كنت بتفرج عليه من قبل الامتحانات بقى على الجزيره واخويا قالى عليه حكايه كدا, طبعا انا مش هقولها , عشان ما ابقاش فتانه, وطبعا انا طولت اوى فى التعليق.... بس وانا مالى تعليقى واناحره فيه..... فى انتظار المزيد......

funckydoctor said...

فنانة مفروسة جدا:
الأول ايه الزيارة الجامدة ده
سلامتك من الحول علاجه بسيط وسهل ان شاء الله
شوفت الدلع المرق ده عيال أى كلام احنا اتفرمنا أما موضوع أولادك يدخلوا أزهر فمش عارف أقولك اه ولا لأ ربنا يستر فى اللى جاى
وحلوة الدماغ ده بتاعت ل للمذاكرة أهلا بالصحة وكمان دخلتى الكلية اللى عايزاها ده كلام جامد دماغ عالية
وابقى زورينا كل سنة مرة

funckydoctor said...

نعكشة:
شوفتى كومبيوتر فى الإمتحانات رفاهية ما كانتش مسموحة ليا قبلها بشهور
أما عن امتحان الإنجليزى بتاعنا فكان صعب فعلا المدرسين معرفوش يحلوه
وطبعا عن تغيير اللإجابات فكلنا بنعمل كده ما علينا
شوفتى بأه التجاهل الإعلامى لينا ولا كأن فيه ولود ........ بيمتحنو
ما أنا سايبهوم يعنى كلامى هيغير حاجة أبدا
أما القطن فبقى من غير تيلة أصلا
ووطرى صوتك متواءوائيش بصوت عالى عايز أنام :D
أما بخصوص الرمد لا تقلقى ابقى بس لو مش عارفة حاجة اسئلى ولو افتكرت حاجة أبقى أقولك
سلاموز

funckydoctor said...

norahaty:
I am fine thank u
كانوا بيحفظونا كده زمان
وتغيرى فكرتك ليه هو احنا مش برضه بنتعلم طب ولا حاجة تانية
ربنا يكون فى عونا جميعا
وسلامتك من الإستبحس أكيد حضرتك عارفه علاجه تلات اقراص من الباركينول قبل الأكل وبعده العملية هتظبط علطول :D
اللى قال ان الإنتحانات سهلة ده بس بيصبر نفسه على ابنه اللى مغلبه فى الثانوية وكله اشاعات
أما القران فالحمد لله بنحفظه وهنبص لقدام ان شاء الله فلا نملك غير هذا

Norhaty:
عن امتحانتى سيدتى فهى فى شهر أكتوبر استكمالا لعذاب الأزهر
وعموما البتاعة الكرتون جاية جاية ربنا بقى يستر
دعواتك

funckydoctor said...

dooda:
ايه التعليق المقتضب ده ما علينا
ما الأزهر ينة واحدة
أما موضوع بننجح ازاى فده لأننا ما كناش بنام مش زى بتوع الثانوى العام مدلعين

أما الكأس والصينية فربنا بقى يسهل

funckydoctor said...

همس الأحباب:
شكرا على التعليق والكلام الحلو ده
ابقى زورنا بقى


My twin :P :
bos ya 3am MG ana we enta 3arfeen elly kont bete3melo fe thanawy mat5aleneeesh asay7 ya3ny kwis enak da5alt handasa dh m3aleek men akbar el amthela 3ala fashal el ta3leem elthanawy :P :P :P
tab ana ba2a baroo7 Madinat NAsr maho 3azab bardoh m3alik
we 3amel eh ya wad fe el exams shed 7eelak.

funckydoctor said...

tamer nabil:
اه عايزين نشوف حل فى الموضوع ده والوءواءة ده الإعلاام يخف شوية وهيا هتتظبط
شكرا على المرور

قلب أبيض:
شكلك قلبك قلب خساية أبيض يعنى :D
متشكر جدا على الزيارة القيمة ده والكلام الحلو ده أما عن التنس فهو أحسن من الكورة خليك معاه
ومنتظر زياراتك

funckydoctor said...

dr.m:
اللله ينور عليك كلام زى الفل
المفهوم أصلا مغلوط من الأول
الطب وإلا فلا تعلوا شرفونا واتبهدلو معانا
الموضوع قصر نظر وحبت غباء

ربنا مع أختك وربنا يكرمها ان شاء الله

أما التنس فنادال فعلا ملك الملاعب الترابيق لياقة ملهاش حل
تتعوض بعدين بقا

funckydoctor said...

سومة مجنونة فى بلد عاقل:
ههه حمى ايه بس ده انا اللى جالى حمى

والثانوية موال كل سنة
أما موضوع الرياضة فده كده على الماشى
شكرا على المرور

funckydoctor said...

كلمة حق:
عندك حق ابهبهات هما اللى ضاغطين الأبناء
الحمد لله انك دخلتى التخصص اللى عايزاه وبهدوء أعصاب وكليات القمة ده نصباية فعلا التجرة ممكن تخليك فى القمة بس أى كلام يا عبد السلام
واللى راسم طريق بيمشيه

أنا عندى روح رياضية ويا ريت يكون الرابعة رابعة

funckydoctor said...

مواطن مصرى:
بالراحة كده مشحون قوى على الناس ليه بس
ربنا يتولانا وخليك فى أبو القانون بلاش أمه :D

funckydoctor said...

حنييين:
ما لكلام ده الأولاد عندنا كانوا بيعملوه برضه ويغمن عليهم وكده بس أنا فعلا شوفت الإمتحان من الكتاب الأفكار كلها صدقينى أخويا السنة اللى فاتت جالهم امتحان فى ثانوى أزهرى ثعب فعلا ومسمعناش عنه شوفتى ازاى
ربنا معاكى يا رب ويتولانا
أما بالنسبة لفدرير فأنا عايز أعرف الموضوع ده بس فى الخباثة كده :D
علشان متبقيش فتانة
وده تعليقك وحرة فيه افريديه واكويه :D

Marwa Friday said...

صباح الفل يا دكتور
والله فكرتني بالدكتورة لماضة
الدكاترة يعملوا ايه يعني؟
مش عارفة
عارف حكاية الثانوية العامة كنتا بتناقش فيها اختي لقيتها بتقول الحمد لله اني ما دخلتش ازهر.. حاجة صعبة يا بوووي

عاجبني ربطك بين الؤوءات والأحداث اللي حاصلة.. جميل
:)
ربنا معاك وتبقى دكتور صح الصح
منور مدونتي يا دكتور
صباحك ورد

رئيس جمهوريه نفسى said...

ياه يا دكتور
موضوع الاطفال ده انا معاك انه خطا ادارى بس سكب النار على البنزين وسد فراغ الفترة الزمنيه للبرامج بس لا يمنع انه ان كان اهمال طبى او ادارى فهو فضيحه بكل المقايس
نيجى لموضوع الثانوية العامة فكرتنى بموقف ايام ما كنا بنمتحن ثانوى عام وده القرن الى فات يعنى اول يوم امتحان لغه عربية طالع من الامتحان مبسوط الحمد لله بصيت لقيت حالة بكاء هيستيرى من بعض الاصدقاء خير يا جماعة هو الامتحان صعب وانا عندى بلاه وتاخر فى الادراك ولا ايه قالو لا بس مرضوش يخلونا نغش اه والله سكت روحنا البيت انا وواحد صحبى قابلنا والده بيقولنا ايه اخبار الامتحان اتوماتك قالوه من خارج المقرر سكت وحط ما تشاء من علامات التعجب
معاك فى موضوع التعليم الازهرى لانى فى الكليه كنت ساكن انا ومجموعه من اصحابى كلية شريعة وقانون وبالاضافه للمواد القانونية كانوا بيدرسوا مواد شرعية بالاضافه لست اجزاء من القران الكريم وده كان حمل زايد بصراحة
بس التعليم الازهرى محدش بيحطه فى الحسبان ولا بيفكر فيه وتلاقى خبر النتائج بتاعه فى الصفحة الاخيره حتى اوائل التعليم الازهرى ولا تكريم ولا خلافة
اعارضك وبشده اعظم من لعب التنس بيت سامبرس وكمان بوريس بيكر ومن بعدهم اعتزلت مشاهدة التنس يعنى

Empress appy said...

انت بتحقد علىالعيال ولا ايه هههههههههههههه

معلش يا دكتور بقى والله انا شايفه ان التعليم وكل حاجه بايظه خالص تعرف والله زمان كنا بنذاكر بجد وبندرس بجد انما دلوقتى التعليم بقى صعب والاصعب طول عمره الازهر ربنا معاكم يا رب

Bongo said...

مع انهم بيجيبوا الماتشات سهلة و من كتاب الوزارة
بس اللي يفهم

:D

اول زيارة لمدونتك و ان شاء الله مش الأخيرة

مدونة مميزة

تحياتي

Ghada , Rofayda said...

فكرتني بالذي مضى وانقضى

بس انا والله عمري ما وأوأت في امتحانات

خااالص ....والكل كان بيوأوأ من برودي.....فقر عينا واسترح....

وادينا خلصنا ثانوي وكمان خلصنا الكلية

وسلااااامات يا وئوئه

تحياااااااااااتي

Anonymous said...

كخخخخخخخخخخخخخخ
فنانة مفروسة فكرتني لما كنت في ثانوية عامة كنت اول ما يجيلي نوم وانا بذاكر ولا يهمني ادخل انام وبيني وبينك لما دخلت الجامع كمان
ما علينا يعني
المهم،، ما تقعدش تتعب نفسك في حال البلد وتعليمها
انت هتشوف الجيل الجاي يدينا ويديك طولة العمر
ده احنا هنشوف اياااااااام

رحــــيـل said...

والله معاك حق

انا بحس انهم بيدلعوا ومزدنها قوى
وكل سنه نفس الحوار لما بقى حوار ممل

هو تقريبا التعليم الازهرى مش فى حسابنهم مش عارفه ليه
مع انه بقى نسبه كبيره يعنى

بس عامه هى الثانويه العامه بقت بعبع بس بجد وهم يعنى الطلبه هما اللى بيوهموا نفسهم
مانا كنت فى ثانوى وكنت مكبره على الاخير يعنى

Desert cat said...

حتى فى النتيجة يا دكتور
يوم نتيجة الثانوية العامة تلاقى الدنيا مقلوبة والدنيا كلها صاحية للصباح الباكر
والبهبهات والامهات رايحين جايين يسالوا على النتيجة
وفى نتيجة الثانوية الازهرية بتظهر ولا حس ولا خبر
معلشى بقى بلد بتاعه ثانوية عامه صحيح

تايه في وسط البلد said...

اااااااااااااااه
مين هيفهمك الا واحد ازهري زيي
خصوصا اني اخدت الثانوية القديمة

لكن اقولك
كله رايح لبعضه
واللي بيعيط قوي عشان مضش هيلحق طب ولا صيدلة بيعيط ليه؟

الناس دي مش بتبص حواليها ليه؟

تحياتي

maiosha said...

سلام عليكم

إزيك يا دكتور .. إنت بصراحة جاى على الجرح .. أنا لسه كنت بتفرج حالا أهو على برنامج العاشرة مساءا

أنا معاك فى اللى إنت قولته .. ومعاك إن فعلا لازم الإمتحانات تبقى شديدة شوية علشان اللى عايز يدخل كلية جامده لازم يبقى قدها

المصيبة بقى حكاية تسرب الإمتحانات دى ..ماهى دى برضة كارثة سودا

لما يبقى واحد طول السنة مموت نفسه فى المذاكرة .. وواحد تانى مقضيها طناش ..بس الكتكوت التانى باباه إشتراله الإمتحان بنموذج الإجابة ب300 ولا 400 جنيه ودخل الإمتحان وهو حاطط رجل على رجل والتانى بيعصر فى مخه

لأ والأكبر من كده إن منى الشاذلى كانت مستضيفة واحد بيقول إنه كان بيشترى لغبنه الإمتحانات بتاعة الثانوى والموضوع ده كان من زمان عادى وكان فى السر بس كان (زى ما قال بالضبط) لأبناء الصفوة

يعنى هم أبناء الصفوة وإحنا ابناء إيه بالضبط؟؟
ولما بيع الإمتحانات بقى على الملأ .. الموضوع إتعرف وعملوا مشكلة كبيرة

بذمتك بقى بعد الكلمتين دول الواحد يقول إيه؟؟

حسبى الله ونعم الوكيل

كيكى عوووووو said...

ايييييييييييييييييييييييييييية الحقد دة...................يا بنى بتوع الثانوية العامة بتعبوا جداااااااااااا انا شخصية من كتر التعب كنت بنام واساهر واتعب من كتر النوم والحمد الله نجحت وتعبت ودخلت طب القاهرة على كدة احنا زملة بقى انا تخصص السن انت اطفال صح....وكمان كنت خشيت ثانوى بدلا الحقد...اوعى تكون قريت اخر بوست لية بتاع الثانوى الا ازعل....وكمان مين الواد الى خد صنية الشاى بتاعة جهازى ان شاء الله بعد ما اجوز بعد68565 سنة...والله الناس الى عندى فى البيت غلابة...هات الصنية ..على فكرة انا الى فى صورة بعيط...

كيكى عوووووو said...

انت عايز تقفل الستارة لية..هههههههههههه ناس طيبين

فراشة البساتين said...

بص
انا شايفة ان الوضع ده عمره ماهيتغير

الناس خلاص

اتعودت على الشماعة دى

ما يقدروش يعيشوا من غيرها

امال هيعلقوا خيبتهم على ايه

لازم الشماعة

.......................

وانا معاك

فعلا طلبة الازهر مظلومين جدا

ربنا معاهم

......................

تحياتى ليا

هرجعلك تانى

سنووايت said...

انا بردو السنة دي لاحظت اوي الموضوع دا
نفس اللي حصل في السنة اللي كنت فيها واللي بعدها واللي بعدها
والمشكلة ان النتيجة بردو بتطلع حلوة لحد ال بقت فيه ليات بتاخد من 98 ومش عارفين يودوا الباقي فين
حاجة غريبة
اللي جاوب جاوب واللي ما جاوبش خلاص ما يزعلش ما حدش بياخد اكتر من نصيبه

Mafrousa said...

ياعينى صعبت علي انت كنت ازهر؟
ربنا معاك
و ذاكر كويس .............ب سابعد عن عنبر العيااال و الواءوءه
ههههههههههههه

kochia said...

فعلا عندك حق
انا اعرف ان منهج االزهري اصعب جدا من الثانوي العام بالاضافة لمناهج الفقه والسيرة والحفظ والحاجات دي
وعلي ايامنا كنا بنمتحن 16 مادة
بس كل واحد علي قده
هم قدهم علي قد كدة
وانا متابعة للتنس ايضا وبحبه اوي

تحياتي

PrInCeSS BeRy said...

ها ى ازك زيارة اولى وان شاء الله مش الاخيرة لان اسلوبك حلو ودمو خفيف

فكرتنى بالثانوية اغنها كانت ايام وعدت كانت ايام وراحت ربنا معاهم بجد

تحياتى

بث تجريبي said...

السلام عليكم
بص انت جيت على جرح كبير اوى فى حياة اى شخص وهو جرح الثانوية العامة الله لا يعودها ايام وجيت على جرح اكبر وهو جرح طلبة الازهر الغلابة اللى انا لازلت واحده منهم واللى عانيت من امتحانات الثانوية بتاعتها واللى التنسيق بتاعها حدث ولا حرج عن المهزله اللى بتحصل فيه
انت مش اتكلمت عنه عشان انت ربنا كرمك بانك تكون ولد لكن لو كنت بنت كان زمانك عمال تنعى حظك الطينه انك فى ازهر اكتر من كدا عمرك شوفت ازدواجيه اكتر من كدا الامتحانات واحدة والمنهج واحد وفى الاخر بالصلاة على النبى واحد جايب فى اوخر التمانين يدخل كلية هندسة وبنت محروقة جايبة نفس المجموع تدخل علوم


............
والمصيبة الاكبر لما تيجى تقول لحد عن صعوبة الدراسة الازهرية يبص ليك بصة كدا معناها احنا هنضحك على بعض يابابا ماهو احنا عارفين ان الازهر الغش فيه على ودنه
............
الدولة المفروض تبص للتعليم الازهرى بصه انضف شوية الا قول على الازهر يارحمان يارحيم
..........
سلااااااااااام

سبهللة said...

طبعا يا دكتور ما فايش اصعب من التعليم الازهرى
كنت اتمنى ادخل ابنى ازهرى
لكن خفت عليه من صعوبة التعليم
=========
على فكرة ليك عندى واجب ياريت تروح تاخده من مدونتى

princess said...

انا عاجبنى المدونة اوى:)
ده اولا
ثانيا مسلسل الثانوية العامة ده بيفكرنى بمسلاسلات المكسيك يعنى الحلقة 4565776
ولسه كل حاجة واقفة مكانها
اما بالنسبة لندال فبجد بجد ربنا يهدوه عشان ده فظيع اوى انا عايزة قبل ما اموت عايزة فيدرر ياخد البطولة دى عشان اموت وفيه ابتسامة على وشى هههههه
تقبل مرورى

funckydoctor said...

مروة جمعة:
أهلا بيكى
الدكاترة يقطعوا نفسيهم أحسن
هو بصراحة الأزهر فيه مميزاته بس فعلا صعب وعاسز نفس طويل
شوفتى ازاى احنا مطحونين ومحدش سامع صوتنا
أى خدعة
انتى اللى منورانا وشكرا على الزيارة.

funckydoctor said...

رئيس جمهورية نفسى: (هو اللى اسمه كده يعنى سعادة الرائد اللى بيقرا الكلام ده ما يفهمش غلط ):D
فعلا هو حاجة يلهو بيها الناس والسلام ويقعدوا يمصمصوا عليها شفايفهم أى تهريج و أنا معاك انه خطأ جسيم بس ادارى مش طبى.
انت اللى بتقول اهو مش أنا يعنى شهد شاهد من أهاها ان ده كله وهم معيشين نفسهم فيه يا رب رحماك.
أما عن التنس فانت لو اتفرجت على المايسترو فيدرر اللى الخبراء مش أنا بس بيقولوا عنه أعظم من أمسك بمضرب تنس فى التاريخ ومحتل لصدارة الترتيب العالمى لمدة 250 أسبوع ومحطما للأرقام القياسية أكيد هتغير رأيك.
تحياتى وشكرا على المرور

funckydoctor said...

appy:
أنا ما بحقدش ولا حاجة المفروض هما اللى يحقدوا علينا اتعلمنا حاجات هما ما سمعوش ومش هيسمعوا عنها
والأزهر بقى ربنا يتولاه.

Bongo:
هههه

حلوة موضوع الماتشات ده
عموما نورتينا وأهلا بكى فى أى وقت.

funckydoctor said...

ghada & Rofyda :
هما اللى مصممين يفكرونا أعمل ايه بقى دلعهم زايد شويتين.
والله برافوا عليكى
ومتحرمنيش من الزيارة.

maha miho:
ماشية بنظام تكبير الدماغ يعنى هو ده اللى ينفع مع الإمتحانات خاصة بعد ما التعليم ما بقاش ليه لازمة.
فعلا ده احنا هنشوف أيام ربنا يستر.
شكرا على الزيارة

funckydoctor said...

رحيل:
اه داع مرق فعلا معاكى حق
والنعليم الأزهرى مش فى دماغهم علشان مش لازمهم وعايزين يلغوه
فعلا أحسن حاجة اواحد يكبر للحاجات ده :D


Desert cat:
اه فعلا بلد بتاعت ثانوية عامة وربنا يتولانا

funckydoctor said...

تايه فى وسط البلد:
اهلا يا زمل
فعلا الناس مش بتبص حواليها ليه كل واحد يعلم ابنه صنعة تنفعه احسن
شكرا على الزيارة

maiosha:
شوفتى الهلس بلد بتاعت فلوس صحيح ربنا يتولانا
اللى مامعهوش ما يلزموش :(

funckydoctor said...

كيكى:
أهلا بيكى
يا عينى مسكينة تعبتى من النوم
أه قريت البوست وعارف كل حاجة وبلاش نشرد لبعضينا:D
أما موضوع صينية الشاى فهى ان شاء الله الهدية بتاعتى ليكى يوم فرحك مش انتى بيقولى بعد 68565 سنة ابقى فكرينى ساعتها :D
انتى بقا اللى فى الصورة طب ابعنلك منديا تمسحى دموعك :D

طب خلاص هسيب الستارة مفتوحة ;)

funckydoctor said...

fire bird:
اه فعلا ده شماعة الخيبة والندامة اللى بيعلقوا عليها خيبتهم هيعلقوها على ايه يعنى
شكرا على التعاطف معنا
منتظر زياراتك.

سنووايت:
اه حاجة تفلق كل ينة كده وبرضه فى مجاميع
وعندك حق كل واحد يرضى بنصيبه بقى ويبطلوا يصدعونا

funckydoctor said...

واحدة مفروسة:
تعاطفك لوحده مش كفاية اتبرع ولو بخمسة جنيه :D
ما العيال فلازم أفضل جنبهم هتعلم منين يعنى دول حتى زى العسل

Kochia:
اه ده مقاسهم يدوب مش فاضيين يا عينى من السينمات والشات والخروجات :s
ربنا يهدى الجميع
شوفتى نهائى السيدات أكيد سمعت انه كان قوى خصوصا بعد خروج شاربوفا أمام المصنف 13 على العالم
تحياتى

funckydoctor said...

Princess bery:
نورتينا بالزيارة ومتشكر جدا على الإطراء ده ومنتظر زيارات أخرى.

Don't press F1
يا مسكينة والله أنا حايي بيكى معاكى حق محدش حتى عبركو وقال عن التهريح ده أى حاجة لكى الله
أنا على فكرة كنت الأول على المحافظة أولاد وبنات لحسن تفكرينى داخل سفلقة كدة :D
التعليم الأزهرى هيندثر قريبا للأسف هما عايزين كده
سعدت جدا جدا بهذه الزيارة

funckydoctor said...

سبهللة على الأخر:
ليه بس كان اتعلماوه حاجة تنفعه دنيا واخرة عموما ربنا يخليهولك يا رب
أما الواجب بتاعى فأنا وصلتى الطرد شكرا :D


Princess:
أهلا بالقادمة من كوكب المريخ اللى جاية تقعد عندنا شوية
شكرا على كلامك
هههه

حلوة المسلسل المكسيكى ده أه فعلا مالهوش نهاية
أما التنس فندال لسه شباب
وأسترك معك فى نفس الأمنية يارب قبل ما أموت تتحقق :D
شكرا على الزيارة

موناليزا said...

احييك على التحدث عن طلبة الازهر
فحقا موادهم ضعف المواد المقررة فى التعليم العادى وعلى جميع الصفوف
وياريت بجد الاعلام يهتم بكل حاجة مش يخصص حاجة واحدة ويتكلم عنها طول الوقت وعلى مر السنين

arsenalwy said...

اهلا بيك

الاول احب اقولك ان الموضوع السنة دى زيادة حبتين فى الامتحانات صعوبتها زيادة السنة دى


وبالنسبة لنادال متسيبوه فى حاله ياعم دى هى الحاجة الوحيدة اللى بقياله


مدونة جميلة ولن تكون زيارتى الاخيرة

funckydoctor said...

موناليزا:
اه فغلا غلابة والإعلام متفض
شكرا على الزيارة


Arsenalawy:
مش صعبة ولا حاجة أتا شفت الإمتحتن هما اللى مزودينها
ونادال فعلا مالوش غير فى الملاعب الترابية
شكرا على الزيارة نورتنا