نشرت جريدة المصرى اليوم فى عدد الإثنين الى هو النهاردة يعنى
وان عم نظيف بيقترح فصل الكليات العلمية اللى هى الطب والهندسة والعلوم والحاجات ده
عن باقى الكليات الشرعية
والظاهر معاليه ناوى يرجع طلبة الأزهر تحضر للشيوخ فى الجامع الأزهر وكل شيخ ليه عمود بتاعه
يسنده لحسن يقع عليه وعلى تلامذته
والجو ده اللى انتو عارفينه بتاع مسلسل المراغى والشعراوى
ولكن الأساتذة بتوع مجلس إدارة الجامعة عايزين يلموا الموضوع
وقالوا بكل حزم لن نسمح مطلقا بفصل الكليات
لكن بعد كده قالوا
إلا بموافقة مجلس إدارة الجامعة
وحيث إن الموضوع دخل فيه إلا وإذ قد ربما و حيثما والحاجات ده
يبقى قصدهم الموضوع قدامه شوية وقت
وللأسف الشديد كده أول مسمار قول أول شوية مسامير
فى نعش الكليات العملية بالأزهر اتحطوا
لكن اللى فعلا مش فاهمينه ايه المشكلة إن الأزهر فيه طب
ويعنى المشاكل بتاعت الأزهر هتنحل لما يفصلوا الكليات العملية
وكإن الكليات العملية هى اللى يا عينى قللت من مستوى الأزهر ككل
والتعليم أصلا فى بلدنا خربان من فوقه لتحته أزهر وغيره
اشمعنى الأزهر يعنى اللى عايزين يحلوه
********
وفى نفس المقال يقول العميد السابق بتاعنا اللى نفسى أتبرأ منه
يقول كلام يفور الدم ويخليه يندلق كمان
سعادته بيقول
يجب أن نتخلي عن فكرة الطبيب أو المهندس المسلم
وعلينا أن نعترف بوجود قصور فعلي في مستوي طلبة الأزهر
شوفتو الكلام
ده للأسف كان عميد كليتنا
قال إيه فكرة الطبيب المسلم يجب أن نتخلى عنها
طيب نتبنى ايه فكرة الطبيب الهشك بشك مثلا
فكرة الطبيب عضو نادى الروتارى
نتبنى فكرة الطبيب الذى بلا مبادئ
فيه ايه هو احنا بنرجع لورا ولا الدنيا بتمشى بقفاها يا عم الضكتور
وحضرة الأستاذ اللى مش قادر أقول عليه المحترم مسكتش وقال بعد كده
إن فيه قصور فى مستوى طلبة الأزهر
طب كده العيبة فى وش مين يا حضرت
حضور ومابتجوش وشرح بنتحايل عليكم تشرحوا ومافيش فايدة
طب نعمل ايه المفروض الأساتذة هى اللى تتغير
بجد أكتر طلبة بتنحت فى الصخر طلبة الأزهر
الدروس عندنا مش منتشرة كالجامعات الأخرى
معالى الباشا لو الأزهر مش عاجبك حضرتك ممكن تتفضل وتسيب مكانك
لحد فعلا معتز بإنتمائه للأزهر
ثم ايه علاقة الكلام الفاضى ده ومستوى الطلبة بفصل الكليات
ما لو حدث الفصل سيبقى الوضع كما هو عليه
والأساتذة هيفضلوا هما هما
والتهدور هيفضل
أى نعم هيجى بقى طلبة مالهومش دعوة بالأزهر
لكن سيؤول بهم الحال للتدهور لا ريب
********
أنا بس عايز أقول للناس اللى بتدق المسامير ده بتاع النعش
بالطريقة ده بتقضوا على الأزهر
مفيش حد هيدخل ابنه الأزهر بعد كده لما يعرفوا إن مافيش إلا كليات شرعية
ومش هيدخل إلا عدد محدود جدا
واحنا مش ناقصين بعد عن ربنا
والسطحية الدينية اللى احنا فيها هتزيد
بجد أنا بأقابل ناس ما يعرفوش أساسيات فى الدين بسيطة
وبيكونوا خريجى كليات محترمة
أنا بأقول للمسؤلين اللى هتعملوه ده فعلا سيئة جارية
هتكون سيئة جارية كبيرة قوى
معنى كلامى إن السيئات بتاعتكم هتزيد كل يوم
وإنت قاعد فى بيتكم حتى بعد ما تموت
أنا نفسى بس تحضروا إجابة السؤال ده لما ربنا يسألكم
عملتو كده ليه؟
*******
بالرغم إنى فعلا اتبهدلت فى الأزهر
لكن ليه فضل كبير عليا كفاية حفظت القرأن
من أول إعدادى باتعلم فقه وحديث وتفسير
أعرف فى النحو والبلاغة حتى الأن الكثير
أحفظ مئات الأبيات من الشعر فى كل الفروع
يا جماعة الأزهر علمنى ازاى أكون مسلم صح
هتقولولى ده طلبة الأزهر زفت
هقولكم العيب فيهم مش فى الأزهر
مش معنى الكلام ده كله إن الأزهر تمام التمام ولا تشوبه شائبة
لأ طبعا
الأزهر محتاج تطوير كبير على كل المستويات والمراحل المختلفة
محتاج تطوير مش إبادة يا أصحاب الفخفخينا
ويبقى السؤال اللولبى
لما يحصل فصل الكليات والمستشفايات والأساتذة والأفلامانات ده
هيبقوا تبع مين؟
أنا بأقترح الأمم المتحدة
24 comments:
مش عارف أقول ايه ...
me too realy sad for that
الموضوع ومافيه
ان امريكا مش عاجبها ان في حاجه اسمها ازهر اصلا
يعني ايه جامعه دينيه تطلع طبيب مسلم
يعني بتاع عين شمس مش مسلم؟
وكمان مش عاجبها موضوع الازهر ده اصلا
وليه مافيش جامع للمسيحين تطلع طبيب مسيحي
طبعا انت عارف النغمه دي
وموضوع العداله المراد بها باطل
وشوف مصير الموضوع ده خلاص متحدد
فاماتحرقش دمك
خليهم يتشقطوا يوم القيامه
انت طبعا عارف ان الازهر ده قلعه وكل اللي حبوا يخربوه كان مصيرهم مزبلة التاريخ
خليهم يخشوا المزبله من اوسع ابوابها
السلام عليكم
ورحمة الله تعالى وبركاته
بداية هل انت حقيقى حاسس انك تجمع فعلا علوم الطب والفقة لطالبين من كلية الطب وكلية الشريعة مثلا والقانون؟
لا ادرى ولكن الازهر اساسآ يجب ان يكون لعلوم الدين فقط (ونحسن التعليم به على اعلى المستويات وبكل الوسائل)
صراحة قل لى ياطبيب ماذا يفيدك وانت طبيب جلدية مثلا بعد التخرج ماذا يفيدك (علم المواريث) الا كثقافة عامةاو العلوم الاخرى كلها
الازهر وشيوخ الازهر وطلبة وطالبات الازهر على عينا وراسنا من فوق لكن اساسآ الكليات العلمية ما أدخلت الى الازهر الا لتقويض دوره (كمؤسسة دينية وهذا كان هدف (رجالات الثورة ) فى الستينات وزى ما أنت عارف ماذا كنا نتبع فى الستينات: الاتحاد السوفيتى والنظام الشيوعى المتلفح بثوب الاشتراكية واللى خلت عبد الناصر يورث مستاجر الشقة الى سابع حفيد
والوريث الاصلى بيقول لله يامحسنين
عفوآ ياطبيب ولكنك فكرتنى
ونسيتنى اسألك عامل ايه فى الامتحانات والمراكيبى عامل ايه معاكم
....مسافر للخارج الايام دى !!!)
عزيزى
ده احلا حاجه فى الدنيا لما يكون العلم مغلف بخلفيه دينيه
وزمان كل رجال الدين علماء
على العموم صعب يعملوا كده فى الازهر
لان الازهر صرح كبير وعريق
وربنا يستر
تحياتى
طيب انا عاوزة عمود وانا مالى مش دى املاكنا يعنى
والله التعليم ده بقى خنقه فى مصر يا ساتر واهو الواحد اتخرج والله ما اشتغلت بشهادتى
على اساس ان الطلبة بتوع الجامعات العادية اللى مش تبع الازهر عباقرة ومستواهم مفيهوش قصور؟؟؟؟؟؟
والله لو ينفع احط علامات الاستفهام من هنا لبكرة مش هيكفى
لا
لأة
انا مش موافقة
انا معترضة تماماااااا
هو انت يا محمد هيبقى كل بوستاتك كدة على الدراسة واللي بيدرسوا ومشاكل الجامعات والمواد والامتحانات
يا ابني مش كدة
حبة حبة عليك .. تتعب
بص عمك "خالد كساب" ده صحفي قالها كلمة
التعليم دلوقتي بقى عامل زي قفص الأوطة الضاربة
يعني حاجة يععععع وتقرف
حسسسسسسسسسسبي الله ونعم الوكيل
miro el niro kwaniro
رغم ان كلامك صادم لهذا الاقتراح الغير مرجو منه اى خير
بس حقيقى فرحانة بيك وبغيرتك على الازهر
بصراحة دى اول مرة اشوف ازهرى وعنده هذا الانتماء الجميل
ربنا يعزك ويبارك فيك
انا بجد وانا بقرا البوست ده كان عندى كميه من الحزن الرهيب انا طالبه ازهريه فى شريعه وقانون ومش ممكن اتخيل انه يحصل فصل بين الاقسام والفروع الازهريه عن العلميه ايه المشكله لما يكون فى طبيب ازهرى او مهندس ازهرى ليه لازم ننقاد نحو المعتقدات الغربية التى لا تمت بصله لواقع حياتنا وليه نمشى ورا امريكا
انا كنت متابعه الموضوع وعرفت انه اترفض بعد تصويت الاعضاء ولكن فى ناس كتير بتايد الفصل بين الاقسام الازهريه عن العلميه ومعظمهم من الازهر وده اللى يفرس بجد انا شايفه ان الازهر مؤخرا كان ليه دور كبير اوي فى تصحيح المعتقدات الخاطئه لكثير من المسلمين وعشان كده انا بايد رايك جدا ومبسوطه ان فى طلبه ازهر ولو عدد قليل عندهم انتماء للازهر
بصى يا دكتره اصلا حوار ان اللى بيخرج من الازهر يبقى طبيب مسلم ماهو يعنى الباقى كفره ماهم مسلمين ومش شرط انه خارج من الازهر معلش يعنى انه ملتزم دينيا
الاهم انه بصورة عامه يكون ملتزم سواء ازهر او لا
لكن المشكلة ان ايه السبب وتفصلهم ليه ده كفاية ميزة انهم بيخلوا ناس كتير تحفظ القرأن وتعرف الشريعه
اهو بقا ناس عايز تخرب وبس
اما المشكلة الاساسية لو جيت للحق ان المفروض التنشأة الدينية فى التعليم لا يجب ان تقتصر على الازهر فقط لان المفروض اننا مسلمين جميعا
تحياتى
مش عارف اقول غير حسبى الله ونعمه الوكيل فيهم
*****************
تعيلم ازهرى مش ازهرى
قوانين عقيم على استهتار
يبقى
مرحبا بيك فى التعليم المصرى
******************
ربنا معاك ويقويك على الى انت فى
عووووووووووووووووووووووووووو
dr_darsh:
ماتقولش حاجة
حسبنا الله ونعم الوكيل
Anonymous:
thank u for sympethaize
شمس النهار:
بجد قلتى فأصبتى
وإن كنت مش مؤمن دائما إن نظرية المؤامرة هى السبب
إحنا نفسينا اللى مش كويسين من غير أمريكا ولا غيره
فعلا مصيرهم زى كمال أتاتورك
مزبلة التاريخ
Norhaty:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أنا ما قولتش إنى أجمع العلوم ده كلها مع بعض
بس أعرف الأساسيلت وده حاجة مهمة
أعنقد كده
ايه لبخسارة يعنى لما يبقى فيه كل العلوم ويبقى فيه لا مركزية والعميد مسؤؤل عن الكلية ورئيس الجامعة بعيد عن الكلام ده
قصدى لا ضرر عللى الإطلاق وفى نفس الوقت يشجع الناس على دخول الأزهر
الإمتحانات عدت الحمد لله
الركيب بقى بهدل الناس وطرد واحد صاحبنى علسان قاله البلهارسيا ما بتعملش cirrhosis
احساس لسه حى :
أكيد طبعا صعب بس مش مستحيل
وربنا يستر طبعا
أنا شوفت البوست اللى قصدك عليه وهرد ان شاء الله
Appy:
ههه اه أملا ك دولة
التعليم فاشل فعلا
المهم انك اشتغلتى
enjy:
قوليلهم يمكن يسمعوكى
السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
وانت عايز واحد بيقول
ان البلهارسيا مابتعمل تليف
للكبد !!!!!يبقى ايه جزاءُه العادل
الا (بردون يعنى ومع الرأفة)الا الطرد
كراكيب:
مش كساب بتاع ضرية شمس
هو عنده حق فى النقطة ده
موناليزا
لأ فيه أزهريين كتيير كده
المهم هما اللى بدأوا يكرهونا فيه
Anonymous:
شكلك متابعة فعلا
لكن السنة الجاية الله أعلم هيقولوا ايه
المهم ربنا يكرمك ويعزك
wanna be a physician:
هو ده اللى بنقوله من زمان لكن لا حياة لمن تنادى
زى ما قالو زمان سيلم فمك يا دكترة
هذه الافعال و الافكار منبعها الفراغ الفكري الذي نعيشه اليوم
و الارتباط الاعمى او المدروس ربما بثقافة الغير
في فصل الدين و العلوم عن الحياة
Post a Comment