حد يقولى أكتب ايه
طب أبدأ منين
بلاش
طب حد يقولى هو فيه ايه
ايه اللى عملو شيخ أزهرنا ده
الراجل اللى المفروض رئيس أكبر مؤسسة إسلامية فى العالم بدأ يحارب الإسلام
بعد ما راح المعهد الدينى وأمر الفتاة بخلع نقابها
هو كمان خلع برقع الحيا
وأخذته العزة بالإثم
ومنع النقاب فى المعاهد والجامعة
ولكن ولله الحمد لم يوافق المجلس الأعلى للأزهر على العك ده
فى قرار وصفته الس إن إن بأنه أخرج طنطاوى من المأزق اللذى وضع نفسه فيه
هو السؤال بقى يا ترى النقاب عيب ولا حرام
أنا مش مصدق نفسى
دايما المناقشة فى موضوع النقاب بتدور حول أهو واجب أم سنة أم مستحب
لكن يتدنى بنا الأمر لدرجة ان يدور النقاش حول بدعيته وانه عادة ولا لأ
ليس من حقى إطلاقا الكلام عن حكم النقاب الفقهي
ولكن فى خلال دراستنا فى الأزهر اللى بيقولو عليه ده
الفقه لم يذكر حكم النقاب
واقصد بهذا مذهبى اللذى درست
فلم يذكر أى مذهب إطلاقا إن تغطية الوجه ليس من الإسلام كما يدعون
ولم يبدعه أحد كما يقولون
بل البدعة ما قالوا
ولا يرى أى عاقل لم يطمس الله على بصيرته
إلا أنها من الأشياء المحمودة اللتى وإن كان ليس لها نفع أخروى كما يدعون
إلا أنها وباليقين الجازم لها نفع دنيوى
بلاش ده كله
حد يقوللى ضرر واحد للنقاب
بلاش كده هتكسب ايه يا عم الشيخ انت وهو لما ترى وجه أى فتاة
ليست من محارمك
ألم يأمر الدين بغض البصر
ده يا عم الحاج هتريحك من الوزر ده خالص
فبدل من أن تشكر تعاقب
فعلا
إن لم تستح فاصنع ما شئت
منع المنتقبات من المدينة الجامعية لجامعة القاهرة
كان من باب أولى أن يمنع الخليعات المعروفات بسلوكهن غير المنضبط
ولكن هل فعلا يتوقعوا من الطالبات خلع النقاب بمنتهى البساطة
لا أظن إطلاقا
لا أرى أى نية سليمة من جراء فعل هذا
خصوصا أن من ينادون بالحرية الشخصية وحقوق البتنجان أقصد الإنسان
هم نفسه من يطلب منعه
يعنى لازم البنات يبقوا ستايلش و كوول علشان يعجبوا والأساتذة يعرفوا يشرحوا
أليسوا يدعون أن النقاب ليس من الإسلام فى شئ
فكيف بالتبرج
علم الناس قديما وحديثا أن الجواهر والأحجار الكريمة
إنما كانت ثمينة وغالية لقلتها وندرتها وصعوبة الوصول إليها
أليس كل ما كام بعيد المنال أغلى كثيرا مما كان سهل المنال
وبهذا ولهذا فضلت المحجبة على غيرها
أصبحنا فى زمن النقاب فيه غلو و شطط
والعرى والتبرج لا ينكر عليه
ما يدرينا ما سيحدث فيما بعد
من حق أى مسلم أن يخشى على مستقبل بناته وصبيانه
أن يجزع ويهلع إذا ما فكر فى مستقبل أحفاده
و اظنه يموت حزنا إذا ما فكر فيما بعدها من الأجيال
ربنا يستر
طب أبدأ منين
بلاش
طب حد يقولى هو فيه ايه
ايه اللى عملو شيخ أزهرنا ده
الراجل اللى المفروض رئيس أكبر مؤسسة إسلامية فى العالم بدأ يحارب الإسلام
بعد ما راح المعهد الدينى وأمر الفتاة بخلع نقابها
هو كمان خلع برقع الحيا
وأخذته العزة بالإثم
ومنع النقاب فى المعاهد والجامعة
ولكن ولله الحمد لم يوافق المجلس الأعلى للأزهر على العك ده
فى قرار وصفته الس إن إن بأنه أخرج طنطاوى من المأزق اللذى وضع نفسه فيه
هو السؤال بقى يا ترى النقاب عيب ولا حرام
أنا مش مصدق نفسى
دايما المناقشة فى موضوع النقاب بتدور حول أهو واجب أم سنة أم مستحب
لكن يتدنى بنا الأمر لدرجة ان يدور النقاش حول بدعيته وانه عادة ولا لأ
ليس من حقى إطلاقا الكلام عن حكم النقاب الفقهي
ولكن فى خلال دراستنا فى الأزهر اللى بيقولو عليه ده
الفقه لم يذكر حكم النقاب
واقصد بهذا مذهبى اللذى درست
فلم يذكر أى مذهب إطلاقا إن تغطية الوجه ليس من الإسلام كما يدعون
ولم يبدعه أحد كما يقولون
بل البدعة ما قالوا
ولا يرى أى عاقل لم يطمس الله على بصيرته
إلا أنها من الأشياء المحمودة اللتى وإن كان ليس لها نفع أخروى كما يدعون
إلا أنها وباليقين الجازم لها نفع دنيوى
بلاش ده كله
حد يقوللى ضرر واحد للنقاب
بلاش كده هتكسب ايه يا عم الشيخ انت وهو لما ترى وجه أى فتاة
ليست من محارمك
ألم يأمر الدين بغض البصر
ده يا عم الحاج هتريحك من الوزر ده خالص
فبدل من أن تشكر تعاقب
فعلا
إن لم تستح فاصنع ما شئت
منع المنتقبات من المدينة الجامعية لجامعة القاهرة
كان من باب أولى أن يمنع الخليعات المعروفات بسلوكهن غير المنضبط
ولكن هل فعلا يتوقعوا من الطالبات خلع النقاب بمنتهى البساطة
لا أظن إطلاقا
لا أرى أى نية سليمة من جراء فعل هذا
خصوصا أن من ينادون بالحرية الشخصية وحقوق البتنجان أقصد الإنسان
هم نفسه من يطلب منعه
يعنى لازم البنات يبقوا ستايلش و كوول علشان يعجبوا والأساتذة يعرفوا يشرحوا
أليسوا يدعون أن النقاب ليس من الإسلام فى شئ
فكيف بالتبرج
علم الناس قديما وحديثا أن الجواهر والأحجار الكريمة
إنما كانت ثمينة وغالية لقلتها وندرتها وصعوبة الوصول إليها
أليس كل ما كام بعيد المنال أغلى كثيرا مما كان سهل المنال
وبهذا ولهذا فضلت المحجبة على غيرها
أصبحنا فى زمن النقاب فيه غلو و شطط
والعرى والتبرج لا ينكر عليه
ما يدرينا ما سيحدث فيما بعد
من حق أى مسلم أن يخشى على مستقبل بناته وصبيانه
أن يجزع ويهلع إذا ما فكر فى مستقبل أحفاده
و اظنه يموت حزنا إذا ما فكر فيما بعدها من الأجيال
ربنا يستر
4 comments:
al salamo 3alaykom
gazak allah kol el 5er 3an kol al montakebat wal moslemat wal moslemeen.
w bel ra3'm enno law kont fazan 3'aleez al kalb lanfaddo mn 7awlak w en el mafrood ykoon lena el fa5r bel azhar w ma yasdor mnh ( kama kolt anta mn kabl azharyon ana :)) ella en ll 2asaf elly by7sal 3aks zalek.
mesh hatkalem 3an el nekab fel 7okm el fekhy la2enny lasto ahl l zalek bas 3la al akal ha2ool enno la marfood wala mafrood w allaho a3lam.
allahom ensor el eslam w a3ez el moslemeen.
نقول بسم الله الرحمن الرحيم
أول شىء تحياتى ليك ولدراستك الأزهرية ولرأيك فى الموضوع
أنا صراحة بحاول ألاقى تفسير منطقى للموضوع من كام يوم
والتفكير قتلنى فى الموضوع دا
وملقتش غير إن الراجل بيتكلم من منصبه الحكومى انه عايز البنات يبقى وشها ظاهر عشان ميحصلش اى قلق بسبب النقاب
مثلا حد يخش المدينة الجامعية وهوا غير مصرح له
أو حتى فى المؤسسات التعليمية
البنت لما تبقى فى وسط الف واحدة زيها هتلبس النقاب ليه
الراجل بيتكلم فى كدا دا اللى فهمته انه مش بيدعى للتشدد
------------------
وللمرة التانية :::::
تحياتى ليك عالبوست الرائع
وعلى دراستك الأزهرية
كنت أتمنى أكون أزهرى بس محصلش نصيب
محدش بيقدر يقرر مصيره كامل
ربنا يحفظك ويعزك
شاب فقرى
سلام عليكم
انا بس فى حاجة مختلفة فيها معاك
ومتفقة معاهم
وهو منع النقاب فى المدينة الجامعية
الاحصائيات بتقول ان السنة اللى فاتت بس فى 15 حالة "لرجل" ظبطوه جوا المدينة الجامعية على انه بنت منتقبة
دا غير اللى ممسكوهمش
ف كون انهم يقولوا للبنات متلبسوش النقاب جوا المدينة دا صح طبعا
عشان لو فى واحد هيبان اكيد
دا غير ان المدينة كلها بنات من اول العاملات لحد الطالبات طبعا
فانا ايه استفادتى انى البس النقاب جوا؟!
الشيخ كمان من ضمن تبريراته
انه قال انه بينتقد انها لابسة النقاب جوا الفصل مع زميلاتها و مدرستها اللى هما كلها بنات و ستات !
مش انها لابساه قدامه
يمكن هو غلط و حاول يصلح الغلط بغلط أكبر
بس دا ميمنعش انه لفت النظر لحاجات غلط زى "المدينة الجامعية" ممكن تتصلح من غير ما يقلعوا حد النقاب عموما
موضوع النقاب ده خد اكتر من حقه
ده حريه شخصيه
خلاص عرفنا انه مش سنه ومش فرض وان اختص بيه نساء النبي علشان يتعرفوا
ماشي
خلاص بقي
اللي عايزه تتنقب تتنقب واللي مش عايزه ماشي لكن تكون محتشمه في مظهرها
وعلي فكره حكت لي صديقه من جامعة الازهر ان في سنه واحده كان هناك 35 حالة غش من منتقبات استخدمن النقاب في الغش
مش المهم نتنقب ولا مانتنقبش المهم نكون اهل لهذا الشرف فهو تمام الدين
ويجب علي المنقبه تكون عنوان ناصع جميل قدوه حسنه لهذا الزي اللي اختص به نساء النبي
ياريت ياريت مشايخنا يفقوا لمشاكل اكبر واعمق من كده
ياريت يفقوا لمسلمي امريكا واوروبا اللي مش عارفين حاجه في دينهم
يفقوا للحروب الفكريه اللي بتشن علي الاسلام ونعد جيل جديد من الشيوخ القادرين علي الرد السليم المنطقي
البوست قوي
*تحياتي
Post a Comment