Oct 9, 2009

رفقا بالقوارير

حد يقولى أكتب ايه
طب أبدأ منين
بلاش
طب حد يقولى هو فيه ايه
ايه اللى عملو شيخ أزهرنا ده
الراجل اللى المفروض رئيس أكبر مؤسسة إسلامية فى العالم بدأ يحارب الإسلام
بعد ما راح المعهد الدينى وأمر الفتاة بخلع نقابها
هو كمان خلع برقع الحيا
وأخذته العزة بالإثم
ومنع النقاب فى المعاهد والجامعة
ولكن ولله الحمد لم يوافق المجلس الأعلى للأزهر على العك ده
فى قرار وصفته الس إن إن بأنه أخرج طنطاوى من المأزق اللذى وضع نفسه فيه

هو السؤال بقى يا ترى النقاب عيب ولا حرام
أنا مش مصدق نفسى
دايما المناقشة فى موضوع النقاب بتدور حول أهو واجب أم سنة أم مستحب
لكن يتدنى بنا الأمر لدرجة ان يدور النقاش حول بدعيته وانه عادة ولا لأ
ليس من حقى إطلاقا الكلام عن حكم النقاب الفقهي
ولكن فى خلال دراستنا فى الأزهر اللى بيقولو عليه ده
الفقه لم يذكر حكم النقاب
واقصد بهذا مذهبى اللذى درست
فلم يذكر أى مذهب إطلاقا إن تغطية الوجه ليس من الإسلام كما يدعون
ولم يبدعه أحد كما يقولون
بل البدعة ما قالوا
ولا يرى أى عاقل لم يطمس الله على بصيرته
إلا أنها من الأشياء المحمودة اللتى وإن كان ليس لها نفع أخروى كما يدعون
إلا أنها وباليقين الجازم لها نفع دنيوى
بلاش ده كله
حد يقوللى ضرر واحد للنقاب
بلاش كده هتكسب ايه يا عم الشيخ انت وهو لما ترى وجه أى فتاة
ليست من محارمك
ألم يأمر الدين بغض البصر
ده يا عم الحاج هتريحك من الوزر ده خالص
فبدل من أن تشكر تعاقب
فعلا
إن لم تستح فاصنع ما شئت

منع المنتقبات من المدينة الجامعية لجامعة القاهرة
كان من باب أولى أن يمنع الخليعات المعروفات بسلوكهن غير المنضبط
ولكن هل فعلا يتوقعوا من الطالبات خلع النقاب بمنتهى البساطة
لا أظن إطلاقا
لا أرى أى نية سليمة من جراء فعل هذا
خصوصا أن من ينادون بالحرية الشخصية وحقوق البتنجان أقصد الإنسان
هم نفسه من يطلب منعه
يعنى لازم البنات يبقوا ستايلش و كوول علشان يعجبوا والأساتذة يعرفوا يشرحوا

أليسوا يدعون أن النقاب ليس من الإسلام فى شئ
فكيف بالتبرج

علم الناس قديما وحديثا أن الجواهر والأحجار الكريمة
إنما كانت ثمينة وغالية لقلتها وندرتها وصعوبة الوصول إليها
أليس كل ما كام بعيد المنال أغلى كثيرا مما كان سهل المنال
وبهذا ولهذا فضلت المحجبة على غيرها

أصبحنا فى زمن النقاب فيه غلو و شطط
والعرى والتبرج لا ينكر عليه

ما يدرينا ما سيحدث فيما بعد
من حق أى مسلم أن يخشى على مستقبل بناته وصبيانه
أن يجزع ويهلع إذا ما فكر فى مستقبل أحفاده
و اظنه يموت حزنا إذا ما فكر فيما بعدها من الأجيال
ربنا يستر

4 comments:

doooody said...

al salamo 3alaykom
gazak allah kol el 5er 3an kol al montakebat wal moslemat wal moslemeen.
w bel ra3'm enno law kont fazan 3'aleez al kalb lanfaddo mn 7awlak w en el mafrood ykoon lena el fa5r bel azhar w ma yasdor mnh ( kama kolt anta mn kabl azharyon ana :)) ella en ll 2asaf elly by7sal 3aks zalek.
mesh hatkalem 3an el nekab fel 7okm el fekhy la2enny lasto ahl l zalek bas 3la al akal ha2ool enno la marfood wala mafrood w allaho a3lam.
allahom ensor el eslam w a3ez el moslemeen.

شاب فقرى said...

نقول بسم الله الرحمن الرحيم


أول شىء تحياتى ليك ولدراستك الأزهرية ولرأيك فى الموضوع

أنا صراحة بحاول ألاقى تفسير منطقى للموضوع من كام يوم

والتفكير قتلنى فى الموضوع دا

وملقتش غير إن الراجل بيتكلم من منصبه الحكومى انه عايز البنات يبقى وشها ظاهر عشان ميحصلش اى قلق بسبب النقاب

مثلا حد يخش المدينة الجامعية وهوا غير مصرح له

أو حتى فى المؤسسات التعليمية
البنت لما تبقى فى وسط الف واحدة زيها هتلبس النقاب ليه

الراجل بيتكلم فى كدا دا اللى فهمته انه مش بيدعى للتشدد
------------------
وللمرة التانية :::::

تحياتى ليك عالبوست الرائع
وعلى دراستك الأزهرية
كنت أتمنى أكون أزهرى بس محصلش نصيب
محدش بيقدر يقرر مصيره كامل

ربنا يحفظك ويعزك

شاب فقرى

break said...

سلام عليكم
انا بس فى حاجة مختلفة فيها معاك
ومتفقة معاهم
وهو منع النقاب فى المدينة الجامعية
الاحصائيات بتقول ان السنة اللى فاتت بس فى 15 حالة "لرجل" ظبطوه جوا المدينة الجامعية على انه بنت منتقبة
دا غير اللى ممسكوهمش
ف كون انهم يقولوا للبنات متلبسوش النقاب جوا المدينة دا صح طبعا
عشان لو فى واحد هيبان اكيد
دا غير ان المدينة كلها بنات من اول العاملات لحد الطالبات طبعا
فانا ايه استفادتى انى البس النقاب جوا؟!

الشيخ كمان من ضمن تبريراته
انه قال انه بينتقد انها لابسة النقاب جوا الفصل مع زميلاتها و مدرستها اللى هما كلها بنات و ستات !
مش انها لابساه قدامه

يمكن هو غلط و حاول يصلح الغلط بغلط أكبر
بس دا ميمنعش انه لفت النظر لحاجات غلط زى "المدينة الجامعية" ممكن تتصلح من غير ما يقلعوا حد النقاب عموما

donya said...

موضوع النقاب ده خد اكتر من حقه
ده حريه شخصيه
خلاص عرفنا انه مش سنه ومش فرض وان اختص بيه نساء النبي علشان يتعرفوا
ماشي

خلاص بقي

اللي عايزه تتنقب تتنقب واللي مش عايزه ماشي لكن تكون محتشمه في مظهرها

وعلي فكره حكت لي صديقه من جامعة الازهر ان في سنه واحده كان هناك 35 حالة غش من منتقبات استخدمن النقاب في الغش

مش المهم نتنقب ولا مانتنقبش المهم نكون اهل لهذا الشرف فهو تمام الدين
ويجب علي المنقبه تكون عنوان ناصع جميل قدوه حسنه لهذا الزي اللي اختص به نساء النبي
ياريت ياريت مشايخنا يفقوا لمشاكل اكبر واعمق من كده
ياريت يفقوا لمسلمي امريكا واوروبا اللي مش عارفين حاجه في دينهم
يفقوا للحروب الفكريه اللي بتشن علي الاسلام ونعد جيل جديد من الشيوخ القادرين علي الرد السليم المنطقي

البوست قوي

*تحياتي